söndag 12 januari 2014

Böcker jag ser fram emot 2014

Enligt min mening så kommer 2014 bli ett alldeles utmärkt år vad gäller bokpublicering! I denna lista kommer jag inkludera fortsättningar av serier jag har påbörjat, inte några helt nya böcker eftersom jag inte har fått upp ögonen för några sådana än.

4 februari - The Selection Stories: The Prince and The Guard

Det här är två mellanböcker i The Selection-trilogin av Kiera Cass, av vilken jag har läst första och andra delen och som jag tycker mycket om. Denna bok har inte någon hög prioritet men eftersom båda novellerna är ganska långa (totalt 240 sidor) så kan det nog ändå vara värt att införskaffa sig den här och läsa innan The One kommer ut!


8 april - Toxic Heart

Det här är andra delen i vad jag tror kommer bli en trilogi (en ganska säker chansning, eller hur?). Första delen är Mystic City vilken jag läste i september och tyckte om, även om jag hade mina små problem med den. Dock tror jag att berättelsen kan ta en mycket intressant vändning efter slutet i Mystic City, dessutom är konceptet med magin så himla cool! En blandning av fantasy och dystopi som är skriven av en man, vilket jag tycker gör det hela mer intressant eftersom jag inte läser så många manliga författare.


17 april - Dreams of Gods and Monsters

Sista delen i trilogin om Karou och änglarna och the chimaera! Jag har gillat både Daughter of Smoke and Bone och Days of Blood and Starlight väldigt mycket och jag är speciellt imponerad över språket och förmågan att skapa skrämmande, vackra och fantastiska atmosfärer. Jag längtar tills jag får veta hur denna berättelse ska få sitt slut!


6 maj - The One

Som jag nämnde tidigare, den avslutande delen i The Selection-trilogin, som handlar om America Singer som lever i ett dystopiskt samhälle där hon deltar i en slags tv-show  mot en massa andra tjejer för att vinna prinsens hjärta. Första boken The Selection är extremt underhållande, även om den inte är så speciellt livsomvälvande. I The Elite trappades spänningen upp en del vilket gör mig mycket angelägen om att få veta vad som kommer hända nu.

Vem ska hon välja?! (Hon har en vit klänning på sig. Vad kan det betyda, måntro?)


27 maj - City of Heavenly Fire

Sista och sjätte delen i The Mortal Instruments, som jag älskar! I have yet to pick up City of Fallen Angels och City of Lost Souls (del 4 och 5), men det är bara för att jag är rädd att förstöra den underbara känslan jag fick efter att ha läst ut City of Glass. Det är däremot dags att ta sig i kragen nu och när 27 maj nalkas ska jag vara redo att klar att köpa den här boken och läsa den så fort som möjligt för att inte bli spoilad. Jag är övertygad om att det kommer bli epic!

(Och nej, det där är inte det slutgiltiga omslaget. Det har inte blivit avslöjat än...)


8 juli - Four: A Divergent Story Collection

Den här novellsamlingen är till skillnad från den andra extremt prioriterad! Veronica Roth är min favoritförfattare och Divergent-trilogin är det bästa jag har läst. Så när dessa fem berättelser (The Transfer, The Initiate, The Son, The Traitor och Free Four) släpps så kan ni vara säker på att jag beställer hem boken kvickt som ögat!

Det här är det enda omslaget som har släppt, men eftersom det är den brittiska utgåvan så tänker jag inte köpa den, utan den amerikanska (när än det omslaget släpps...).


Mortal Heart

Det här är tredje delen i trilogin His Fair Assassin av Robin LaFevers, och denna har varken ett specificerat datum eller ett omslag än men jag var tvungen att ha med den här eftersom Grave Mercy än en ny favoritbok för mig. Jag återkommer när jag har mer info om denna bok!


Det var de jag har för närvarande! Vilka böcker ser ni fram emot 2014?

3 kommentarer:

  1. Är också lite rädd för att plocka upp City of Fallen Angels då City of Glass var så fantastisk, med ett så bra slut! Är lite rädd att CoFA ska kännas krystad liksom. Men jag har den hemma och den SKA läsas! :)

    SV: Jag fastnade inte riktigt för karaktärerna eller händelserna och hela det här med att hon förstår flera språk när hon inte ska det kändes för mig lite tråkigt. Allt detta tillsammans med faktumet att det var en lånebok när jag hade flera böcker som jag faktiskt har köpt hemma som var olästa gjorde att valet blev lättare för mig. (Dessutom störde jag mig något otroligt på typsnittet;) ) Eftersom den största delen av böckerna som jag läser är sådana som jag har köpt, så är det mycket lättare att ge upp en lånad bok, än en sådan som jag faktisk har lagt pengar på! :) Men vem vet, kanske plockar jag upp the Pledge igen någon gång i framtiden! :)

    SvaraRadera
  2. Ser också fram emot City of Heavenly Fire (även om jag inte läst CoLS än..), The One och novellsamlingen om Four! Speciellt novellsamlingen. Älskade Free Four och The Transfer så hoppas på att de andra ska vara minst lika bra.

    Läste The Prince när den gavs ut som e-bok förra året och blev tyvärr grymt besviken. Större delar av novellen var bara återberättande av The Selection och att Maxons berättarröst var identisk med Americas gjorde inte det hela bättre :/

    SvaraRadera
  3. Vet inte om den kommer i år men ser fram emot Markus Zusaks "Bridge of Clay", vill haaaaaaaaa :D
    "En blandning av fantasy och dystopi som är SKRIVEN AV EN MAN" hahahahahah, åh vad du är söt <3

    SvaraRadera