torsdag 9 januari 2014

Att ge upp böcker

Jag har tidigare haft som oskriven regel att jag läser klart böcker jag påbörjat, även om jag behöver tvinga mig igenom varje mening. Men på senare tid har jag blivit lite mindre rigid vad gäller detta.

Jag lyssnade på ljudboken av De Ickesynliga av Fredrik Härén men efter en tredjedel beslutade jag mig för att jag inte ville lägga ner tid på den berättelsen. Den kändes alldeles för uppläxande och nedlåtande på något sätt (kan ha att göra med uppläsningen, men ändå). Så jag lyssnade på de sista spåren av sista cdn bara för att få ett avslut, extremt okaraktäristiskt för mig.

Och för några dagar sedan hände det igen! Första boken jag påbörjade i år var Ljusets dotter av Elisabet Nemert, ett väldigt ambitiöst försök att göra mig av med en av mina hyllvärmare.

Men jag kände nästan direkt att boken inte passade mig. Den innehöll alla mina fördomar om vuxenböcker, onödigt långa miljöbeskrivningar, alldeles för påklafsad misär och beskrivningar av alla huvud- och bikaraktärers bakgrundshistoria och varför de kom att agera som de gjorde. De totalt infodumpande karaktärsintroduceringarna kände jag bara kunde ha två anledningar; antingen är författaren inte tillräckligt skicklig för att smyga in detaljerna så att man efter hand får en klar bild av karaktären, eller så tror hon att läsaren inte är tillräckligt begåvad för att själv kunna ana sig till vissa psykologiska orsaker till deras handlingar.

Jag kom såhär långt i boken, cirka 100 sidor men har av förklarliga skäl gett upp den nu:


Hur gör ni med böcker ni påbörjat men egentligen inte vill fortsätta läsa? Vilka böcker har ni släppt taget om?


PS. Boken jag plockade upp istället var Grave Mercy av Robin LaFevers och jag älskar den hittills! Nästan i klass med Tankeläsaren av Kristin Cashore, och det säger en del när det kommer från mig...

5 kommentarer:

  1. Jag tycker också det där är en svår fråga, speciellt eftersom att jag jämt sitter och tänker att det kanske blir bättre sen. Men nu i år har jag bestämt mig, eller ja började egentligen då jag började på högskolan i höstas, att jag bara ska läsa sånt som jag tycker om. Mycket pga all studentlitteratur som man faktiskt måste tvinga sig igenom. Då vill jag inte behöva tvinga mig igenom något när jag väl läser för nöjes skull. Så även fast det gör lite ont att lägga ifrån mig en påbörjad bok har jag nu börjat försöka i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte gilla att sluta läsa på böcker och jag kan inte minnas om jag gjort det förut. Ibland gör jag det, fast bara om jag läst runt 10 sidor eller sånt, vilket jag inte direkt räknar. Om jag läst runt hälften eller väl kommit igång så känner jag mig bara dålig om jag ger upp och så hoppas jag snarare att den kanske ska bli bättre i slutet :)

    SvaraRadera
  3. OOHH nästan i klass med Tankeläsaren! Det bådar VÄLDIGT gott! Älskar ju oxå den serien! Jag har den här boken stående i bokhyllan och nu blev jag sjukt sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
  4. Jag ger alltid böckerna en extra chans. Men är de så dåliga att jag inte ens bryr mig om vad som händer med karaktärerna så ser jag ingen anledning till att fortsätta läsa. Men jag tvingar mig igenom 100-150 sidor i alla fall, då anser jag att man kan avgöra om det är en bra eller dålig bok! De som jag har gett upp, vad jag kommer ihåg, är Vampyrens märke, Torment och The Pledge! :)

    SvaraRadera
  5. Jag följer också den oskrivna regeln, såvida boken inte är så förjävlig att den dödar min läslust... Jag gav upp på "Deluxe" (kommer inte ihåg författaren) två gånger och det är väl den mest minnesvärda som jag gett upp på. Det händer inte så ofta, och ändå kommer jag inte ihåg några andra böcker som jag vägrade läsa ut... Haha xD

    SvaraRadera