fredag 27 december 2013

Tumblr, recensioner och listor

För ungefär 40 minuter sedan satte jag mig vid datorn med någon slags ambition om att göra något vettigt. Istället råkade jag titta in på tumblr. Och där var jag sedan i 40 minuter. Här har ni en lista över saker jag fick impulser att göra medan jag scrollade (men inte genomförde):

  • Fortsätta med The Mortal Instruments, alltså plocka upp City of Fallen Angels.
  • Se på City of Bones (fastän jag gjorde det igår, no judgements please).
  • Skriva klart min NaNo-berättelse.
  • Påbörja läsningen av en helt ny bokserie och bli extremt förälskad i den.
  • Köpa en massa nördiga prylar från internet, typ smycken.
  • Skriva ett blogginlägg.
  • Skriva någon slags lista över någonting, vad som helst, så länge det fick mig att känna mig produktiv.
Problemet med tumblr är att det ger en kick. Jag får massor med inspiration, till exempel till att skriva själv eller läsa någonting. Så fort det kommer gif:s på någonting man läst eller sett så känner man sig extremt delaktig och de nördiga skämten och referenserna är oändligt många. Och den där kicken är så himla trevlig att få att man bara fortsätter scrolla tills inspirationen lagt sig och man nu bara nästan tvångsmässigt klickar sig vidare genom alla gif:s.

Det här är ett problem! Jag måste börja ta mig i kragen och göra något av den där kicken istället för att scrolla ihjäl den. Who's with me?! (Alla som tänkte på Doctor Who där räcker upp en hand. *räcker upp min hand*)

Jag har faktiskt en hel massa bortträngd blogginspiration och jag hoppas kunna förverkliga mina idéer inom en rimlig framtid. Det kommer (förhoppningsvis) bli någon bokvideo eller två och någon slags årsresumé.

Dessutom har jag tänkt ganska på mycket på det här med recensioner. Jag har inte skrivit en recension på en bok sedan i somras, tror jag, eftersom jag började se det som ett tvång på grund av recensionsexemplaren jag fått från förlag. Det var helt enkelt inte roligt länge. Nu börjar jag dock sakna det men eftersom det är lite mer ansträngande att skriva recensioner än sådana här babblande inlägg så är det svårt att komma i gång...

Om jag gör en liten lista här på böcker jag har läst den senaste tiden så skulle väl ni kunna vara darlings och kommentera vilken/vilka ni skulle vilja se recensioner på? För att få mig att komma i gång? (Thank you.)

  • Persuation av Jane Austen
  • Allegiant av Veronica Roth
  • The Dream Thieves av Maggie Stiefvater
  • The Elite av Kiera Cass
  • Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams (OBS, konsumerade som ljudbok!)

Är det någon ni är intresserad av att höra mina åsikter kring? Kommentera! Och tack för att ni har kommit så här långt.

PS. Och hoppas ni har haft det fantastiskt under julen, även om den inte är över än utan varar fram till påska!

5 kommentarer:

  1. Det du skriver om Tumblr är ju så sant! Tyvärr är inte jag heller bra på att använda inspirationen...
    Vill gärna höra vad du tyckte om The dream thieves!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle gärna läsa dina på alla böckerna, hehe. Men om jag ska välja två så är jag extra nyfiken på att läsa vad du tyckte om Allegiant och The Dream Thieves!

    SvaraRadera
  3. Precis som Lisa så vill jag gärna se vad du tyckte om Allegiant och The Dream Thieves. :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det skulle vara kul att höra vad du tyckte om Persuasion! :)

    SvaraRadera
  5. Haha tumblr är livsfarligt! Man ska bara titta en liten stund och helt plötsligt har man suttit där rätt länge! Jag vill jätte gärna höra vad du tycker om Allegiant och The Dream Thieves! :)

    SvaraRadera