söndag 8 december 2013

Julkalender, lucka 8

(Titta in HÄR om ni inte förstår vad det här handlar om!)

Eftersom jag är en erkänd listoman och fantasynörd så tänker jag kombinera dessa två inför min lucka i kalendern. Nämligen en lista över de fem bästa fantasyserierna för ungdomar jag har läst! Både epic fantasy och urban fantasy kommer inkluderas.

Jag tänker börja med 5 vilket representerar den minst fantastiska och avsluta med ettan, vilket är det bästa jag någonsin läst inom genren. Det blir lite mer spännande då...


5. Harry Potter-serien av J.K. Rowling


Jag kände bara att Harry måste nämnas i en lista som den här, trots att i princip alla har läst den här serien redan. För er som inte vet vad serien (eller filmerna) (vart har ni hållit hus under 20 år egentligen?) handlar om så startar allting på föräldralöse Harry Potters elvaårsdag då han får reda på att han är en trollkarl och att han ska åka iväg till Hogwarts och lära sig allt om trollkonst. Sedan får vi följa honom genom åren och böckerna tills han blir sjutton och en episk strid utspelar sig.

Den är serien är full av humor, underbara karaktärer och massor av magi, äventyr och känslor! Jag flaggar dock lite för att all underbarhet kanske inte kommer slå er på en gång utan det är efter att man har läst några böcker som man inser vilken magisk (hehe) författare Rowling är.

4. Lejoninnans sång av Tamora Pierce


Den här serien handlar om Alanna som i första boken Alannas äventyr byter plats med sin bror och åker i förklädnad till en akademi som tränar riddare. Efter hand blir det dock allt svårare att dölja det faktumet att hon inte är en pojke...

Jag läste de här fyra böckerna första gången när jag var relativt ung (kanske tretton) och jag minns att det här var en av de första riktigt starka läsupplevelser jag hade. Alanna är en helt otrolig person (inte karaktär, person) och att se henne växa upp, med allt vad det innebär, och lära sig acceptera sig själv i en värld som verkligen inte tillät kvinnliga riddare var helt fantastiskt. Böckerna har mycket magi, spänning, kärlek och äventyr!

Rekommenderas mycket starkt till alla som gillar fantasty. Och fantastiska huvudkaraktärer. Och böcker i allmänhet...

3. The Caster Cronicles av Kami Garcia och Margaret Stohl


Den här serien handlar om Ethan Wate som blir kär i en ganska ovanlig och speciell tjej som heter Lena. Det speciella och ovanliga handlar till stor del på att hon är magisk. Mycket komplikationer uppstår när Lena och Ethan försöker hitta ett sätt att vara tillsammans i en värld där deras öden inte ligger i deras egna händer.

Bara det faktum att det är en manlig huvudkaraktär gör faktiskt den här ungdomsserien lite mer intressant, i mina ögon. Ethan är en väldigt sympatisk och trovärdig karaktär och jag tyckte det var väldigt underbart att få läsa om hans och Lenas kamp i böckerna. Trots att första boken verkar ganska "vanlig" så spinner berättelsen vidare på ett spår som jag aldrig varit med om förut i takt med de fyra böckerna.

Det kändes som att jag lärde mig saker om den Amerikanska Södern och voodoo-kulturen samtidigt som det fanns massor med magi och kärlek inblandat. En väldigt bra mix!

2. The Mortal Instruments av Cassandra Clare


Serien inleds med den numera filmatiserade City of Bones som handlar om femtonåriga Clary som kommer i kontakt med en värld av blodtörstiga demoner och deras utplånare Shadowhunters. Hon får reda på hemligheter som hennes mor undanhållit henne hela hennes liv och kommer nära en viss pojke som kanske inte är vad han verkar vara.

City of Bones är en mycket spännande och intressant bok, även om det inte skjuts några fyrverkerier med en gång. Det är efter andra delen i serien, City of Ashes, som det verkligen kommer igång. Alla karaktärer i böckerna är komplicerade och speciella och relationerna är mestadels hjärtskärande. Inte nog med att serien är väldigt känslofylld har den även ett jättebra världsuppbyggnad. Shadowhunter-världen är stor, omfattande och mycket väluttänkt.

Om du är ett fan av sociala strukturer med övernaturliga inslag och uppskattar underbar karaktärer, mycket humor, kärlek och action så måste du börja läsa den här serien. (Och detta säger jag när jag enbart läst till tredje delen, City of Glass.)

1. De Utvalda-serien av Kristin Cashore


Den här serien har tre delar och varje bok är tillägnad olika kvinnliga karaktärer. Böckerna utspelar sig i samma fantasyuniversum men varje bok har ett eget äventyr, med nya karaktärer och nya platser (till viss del).

Det är så fruktansvärt svårt att förklara de här tre böckerna i en slags gemensam anda. Det är så frukansvärt svårt att förmedla hur otroligt djupt jag älskar Kristins karaktärer med sina dilemman, tankar och funderingar. Hur blandvändande spännande böckerna är, hur stor symbolisk mening jag tillskriver handlingen i var och en och hur mycket jag önskar att alla ville läsa de här böckerna.

Fantasy kan vara en tillflykt. En trevlig och bekväm tillflykt med lite magi, kärlek, spänning och ibland lite uråldriga, visa män med långa, vita skägg. Men De Utvalda-serien är så himla mycket mer än det. Den har fått mig att tänka på olika sätt, se andra perspektiv och leva mig in i situationer som jag översätta till min vardag. Och det är väldigt speciellt. Och jag älskar det.


Till sist, några sådana som näääääästan kom med på listan och definitivt värda att titta lite extra på: The Iron Fey av Julie Kagawa, Unearthly-serien av Cynthia Hand, Paranormalcy-serien av Kiersten White, Gemma Doyle-trilogin av Libba Bray, Wicked Lovely-serien av Melissa Marr, Twilight-serien av Stephenie Meyer, Magic in Manhattan-serien av Sarah Mlynowski.

Imorgon ska ni få bege er till Mia för nästa lucka!

Ha det gott och god jul!

2 kommentarer:

  1. Tack för ditt inlägg! Jag är inte alls särskilt bra inläst på fantasy, men nu blev jag inspirerad..! :)

    SvaraRadera
  2. Harry Potter omslagen är så fina. Jag har nyligen läst ut första boken i The Mortal Instruments och tyckte ganska bra om den:).

    SvaraRadera