torsdag 19 december 2013

Citat som har fastnat hos mig

First things first, TACK ni som gratulerade mig för min körkortsprestation! Nu är ju för gulliga! Nu - till inlägget...

Jag har aldrig riktigt sett mig själv som en människa som samlar på citat eller är särskilt förtjust i dem. Jag menar inte att jag inte älskar att stöta på någon fin mening i en bok, film, låt eller från en annan person, men det har liksom inte varit något jag definierat mig själv som. Citatnörd.

Men nu har jag insett att detta inte riktigt är sant... När jag stöter på korta, slagfärdiga, roliga, fina citat från saker jag tycker om så plockar jag upp dem och använder dem i mitt vardagliga vokabulär. Det blir helt enkelt en naturlig del av mitt språk att jag här och där använder citat från olika saker ur popkulturen. Jag kan använda dem som metaforer eller som förklaring eller bara för att det passar in och är roliga, och det jag älskar mest är när andra människor i min närhet känner igen vart det kommer någonstans ifrån!

Här är några jag antingen brukar använda när jag pratar eller som helt enkelt är tillräckligt korta för att jag ska komma ihåg dem:

"May the force be with you!" / "Use the force!"



"One does not simply... [vad som nu passar]."


"Fantastic!"


"Allons-y!"

(Jag är inte på det här avsnittet än, shhhhhh...)

"Amen sista'!"


(Har dock ingen aning om vart det här kommer ifrån men jag säger det jätteofta och någonstans måste ursprunget finnas... Någon som vet?) (Har heller ingen aning om vad gif:en kommer ifrån men det är så jag ser ut när jag säger det.)

"There is no spoon!"


"It's gonna be a bumpy ride!"


"You shall not pass!"



Det var dessa jag kom på för tillfället... Det blev bara filmer märkte jag nu, men jag tror det har att göra med att man hör en annan människa säger det och därför kan härma (det är roligt om man gör det med samma röst alltså).

Känner ni igen/använder ni några av dessa uttryck? Har ni några egna som ni brukar köra med?

7 kommentarer:

  1. Haha åh, sån där är jag med! :D

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vilken av gif:arna du syftar på att du inte vet ursprunget till. Men menar du den med Lauryn Hill så är den från "En värsting till syster". Syftar du på den "There is no spoon" skulle min gissning vara att den kommer från någon av Matrix-filmerna. Men jag vet inte.

    SvaraRadera
  3. Jag kör med "Live long and prosper".. Gärna som en hejdå hälsning. ;)

    SvaraRadera
  4. sv: Haha, jag har faktiskt ingen aning. Tycker också att det är väldigt förvirrande. :/ Men de brukar använda den frasen ibland i The Big Bang Theory, så det är därför den har fastnat. :)

    SvaraRadera
  5. varifrån kommer denna There is no spoon?? :O (Citat-nörd! I Like)

    SvaraRadera