fredag 8 november 2013

NaNoWriMo, dag 8

Antal ord skrivna hittills: 22 072

Antal ord skrivna idag: 1 711

Idag vill jag skriva lite om en sak. I princip överallt man läser eller lyssnar (på BookHypes podcast som jag, till exempel) om NaNo så säger alla alltid att "det du skriver nu är skit, men det gör ingenting". Jag börjar bli ganska irriterad. Självklart är inte ett första utkast av en bok något fulländat eller fullkomligt, men VARFÖR måste alla banka in i huvudet på en hela tiden att det jag skriver nu bara är dåligt? Att det i princip ska kasseras på direkten så fort NaNo är slut?

Det gör mig inte alls pepp utan bara nedslagen. Jag skriver ju inte för att det jag skriver ska vara dåligt-men-det-är-okej-det-kan-du-ju-fixa-sedan. Jag har ju ambitionen att det jag skriver nu åtminstone är halvbra.

Med detta vill jag säga till alla er som gör NaNo, det ni skriver är bra!!! Utgå inte automatiskt ifrån att alla ord ni skriver nu är värdelösa! Försök vara nöjda med vad ni skriver och om ni vill fundera i någon extra minut på en speciell formulering ni vill ha helt perfekt så gör det ingenting!

För att understryka vikten av fint språk och att lägga ner tanke på vad man skriver, I present to you today's pepp-lapp.


Nu visar vi dem! (De som påstår att orden vi skriver nu bara är skräp, that is.)

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som redan har skrivit så mycket! :D Och jag håller med dig. Visst, ibland vet jag att det jag skriver inte blir bra och det kliar i fingrarna att få gå tillbaka och rätta till det, men jag menar ALLT blir ju inte dåligt! Det skulle vara jobbigt att skriva 50.000 ord och tänka att allt är dåligt, då skulle jag nog tappa suget att skriva. Jag gillar dina lappar btw, mycket peppande! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag blir också störd på alla som säger att vad man skriver i NaNoWriMo automatiskt är dåligt. NEJ SÅ BEHÖVER DET INTE VARA.

    Och vad mycket du hunnit skriva! Heja heja heja! :D

    SvaraRadera