tisdag 5 november 2013

NaNoWriMo, dag 5

Antal ord skrivna hittills: 15 547

I början av dagen trodde jag inte att jag skulle få så himla mycket skrivet. Det kändes trögt helt enkelt. Men sedan drog jag dagens pepplapp...


... och bestämde mig för att inte vänta på inspirationen utan trigga igång den med hjälp av utsikten för godis! Därför la jag en Toblerone-bit på tangentbordet och tittade lite på den när det kändes segt. Planen var att jag om jag nådde 14 000 ord så skulle jag få ta den. (Observera Pias jättefina NaNoWriMo-kalender som syns lite i bakgrunden!!!)


Jag kan berätta att detta fungerade. Det fungerade faktiskt så bra att nära jag väl nått upp till mitt mål hade jag glömt bort Tobleronen och bara skrev. Jag bestämde mig dock för att avsluta dagens arbete när jag nått upp till målet för dag 9 (dvs 15 000 ord, enough is enough) och jag hade INTE trott att jag skulle komma så långt när jag började.

Dagens lärdom: godis är bra!

Jag bestämde mig också lite hastigt och lustigt för att namnge alla mina kapitel, vilket jag tycker är jätteroligt! Har bara fyra hittills, men ändå. Jag älskar kapitelnamn, varför hade jag inte det från början? Nu måste jag gå tillbaka och namnge alla kapitel i del 1 också (det låter som om jag klagar men egentligen tycker jag det är jätteroligt).

PS. Kan även uppdatera er lite på läs-fronten. Days of Blood and Starlight var lite seg att komma in i (är för närvarande typ hundra sidor in) och det enda jag kan konstatera såhär långt är att Laini Taylors språk är helt underbart. Det bästa jag läst på länge. Problemet är bara att jag blir lite uttråkad av handlingen för tillfället, vilket gör att jag inte läser orden så noga, vilket gör att jag säker missar en massa vackra formuleringar och metaforer...

Jag har tagit kort på några citat jag älskar och som jag kommer dela med mig av så fort jag har tid (typ i december då alltså). Hoppas att storyn kommer i gång snart så att jag kan fortsätta njuta av ordanvändningen.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Ska kanske testa godis-tipset :P

    SvaraRadera
  2. haha bra idé med godiset ;)

    Just nu har jag en tävling på min blogg om du är intresserad :)

    SvaraRadera