torsdag 3 oktober 2013

Bokmässan i Göteborg

Nu är det min tur att berätta om alla äventyr som jag råkade ut för på bokmässan i år! Det var första gången någonsin jag var där och det var JÄTTECOOLT! Man kan inte riktigt föreställa sig hur stort det är och hur mycket folk som finns förrän man står där mitt i, fick en smärre chock när jag gick in... Men låt oss nu ta detta i kronologisk ordning.

Fredag

Jag gick upp sjukt tidigt på morgonen och började åka minibuss med min mamma och några av hennes bokcirkelvänner. Det tog sju timmar att åka. Det var lite segt. Men jag lyssnade på Gabriellas radioprogram så fort det jag hade internet så det hela gick rätt smidigt ändå.

Något måste man ju roa sig med. Dessutom har vi inte sådana här
längre upp i norr där jag bor. Exotiskt!

Sedan lämnade vi av alla grejer på vandrarhemmet vi bodde i och promenerade bort till själva mässan.




Vi var väldigt trötta så vi satte oss ner en stund för att lyssna på Johanna Lindbäck som pratade om sin nya bok för tweenies, Lite ihop. Jag köpte 2 böcker på fredagen och en annan liten kul grej, men detta tänker jag inte berätta om nu för det ska jag visa i min bokmässa-book haul!

Sedan gick vi hem och sov för vi var TRÖTTA! End of day one...

Lördag

Dags för bokbloggarträff!!! Vi var i ett rum på andra våningen och när vi gick dit kommenterade jag till min mor: titta, man kan ju se golvet nu!


(Såhär så det ut två timmar senare...)


Det var mingel första halvtimmen och det var lite segt eftersom inte så många hade dykt upp än. Sedan kom Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo och blev intervjuade av Tova (som också höll i träffen) om sin gemensamma bok Vi måste sluta ses på det här sättet. Mycket trevligt! Jag fick en liten autograf som jag tänker använda som bokmärken i deras bok (som jag planerar att köpa/fråga om recensionsexemplar).


Efter detta var det tävlingsinfo! Vi hade blivit indelade i lag två och två och vi skulle lösa rebusar som var boktitlar som vi skulle få i goodiebagen. Jag var med Alba som var hur trevlig och snäll som helst! Det var jätteroligt att vara i lag med dig och virra runt och försöka hitta alla montrar!

En av rebusarna...

Efter det här slöt jag och Alba upp med Elin och Lisa (som också varit i lag och som vi inte alls följt efter för att hitta rätt bland montrarna). Vi hittade med min hjälp (haha, stolt) till The English Bookshop och där var vi ett tag och beundrade alla fina böcker.

Elin och Lisa!

Elin köpte tre böcker och jag köpte en annan grej (som inte är en bok) och som jag tänker visa i haulen sedan också. (The suspense is killing you, eller hur?) Sedan gick vi till Sci-Fi bokhandeln...


Klockan var runt tolv eller halv ett och vi började bli hungriga så tog oss till McDonalds. Alba hade någon annanstans att vara så det var jag, Elin och Lisa och det var hur kul som helst att sitta där och prata. Det gör jag gärna om, tjejer!

När vi hade lunchat klart begav vi oss tillbaka till mässan igen och nu var det i princip dags för den inofficiella bokbloggarträffen som skedde vid Bonnier Carlsens monter. Det var lite svårt att både prata och andas när vi stod i montern så vi förflyttade oss ut i en korridor (där vi är på bilden) och då blev det mycket enklare. Jag lånar bild från Anna.


 Det var verkligen jätteroligt att få träffa alla vars bloggar jag läst och som jag bara pratat med via internet! Alla bokbloggare där var så himla snälla och gulliga! Finns det ett mer välkomnande och mysigt släkte än just bokbloggare...? Tror inte det <3

Tyvärr hann jag nog knappt ens prata med hälften av alla som var där, vilket var synd, men jag siktar på att vara en mer rutinerad minglare nästa år. (Hoppas jag är där nästa år, hoppashoppashoppas!)

Nu var det dags att återvända till en officiella bokbloggarträffen igen och dit kunde inte alla följa med (vilket var tråkigt). Här fångade jag några fina bloggare på bild!



På den officiella bloggträffen var det dags för intervju av Sara och Mats som skrivit Cirkeln, Eld och Berättelser från Engelsfors. Jag kände mig duktig som gjort min läxa och åtminstone hunnit med att läsa första boken. Nu var det Ingerun som ställde frågorna och intervjun var jätteintressant, så härliga människor! Jag fick också autografer av författarna denna gången och som ni förstår fangirlade jag lite grand när jag fick se vad Mats skrivit för något...


Efter detta var det en intervju med en förläggare och hon var jättetrevlig! Mycket roligt att lyssna på hur det är på andra sidan bokindustrin, jag konsumerar bara böcker men det är ju de som producerar dem.

Sedan följde mingel i en halvtimme och setting up för Google Hangouten med Kristin Cashore! Alla i rummet var nog lite nervösa och jag försökte komma på ett antal frågor som jag skulle kunna ställa till en av mina favoritförfattare. Det stod rätt still i huvudet, kan jag säga.

Det var lite problem med tekniken av och till med overall var det en jättehärlig pratstund/intervju! Kristin är typ en av de gulligaste människorna någonsin, hon var så snäll och så fort det blev problem med ljudet eller något så skrattade hon bara. Hon var seriöst så trevlig, jag önskar att jag hade fått prata med henne längre. Jag ställde faktiskt en fråga, som handlade lite om hur hon bestämde vad magin eller krafterna skulle innebära men helt ärligt talat var jag så nervös att jag knappt nu kan komma ihåg vad hon sa... Men jag är glad att jag gjorde det!

Nu var bokbloggarträffen SLUT! Det var bara att säga hejdå till alla underbara människor som jag träffat där och troligtvis inte kommer träffa igen på ett helt år. Det kändes melankoliskt...

På kvällen gick jag och mamma i alla fall lite på Liseberg eftersom jag aldrig varit där förut och gick sedan hem och la oss. Utmattande men underbar och spännande dag!

Söndag

Vi gick upp, åt vandrarhemfrukost (namnam) och började sedan åka hem. Sju timmar. Som tur var hade jag fått lite podcast-tips från Mathilda så jag klarade mig relativt bra.


Med detta avslutas mitt Bokmässe-äventyr! Precis som jag förut såg var det helt AWESOME och det som var mest awesome var alla personer jag träffade. Jag önskar att det fanns anledning för oss att träffas oftare!

Ja... Det var allt från mig idag. Ha det bra!

4 kommentarer:

  1. Känns kanske liiiiite, men bara lite att jag verkligen missat något. Men nästa år tänker jag också gå på bokmässan! Vart i Norrland bor du? Känns som om vi har typ samma avstånd i timmar till Göteborg :)

    SvaraRadera
  2. Supermysigt inlägg! Var jättekul att träffa dig :D

    Ser väldigt mycket fram emot book haulen med de mystiska föremålen ^^

    SvaraRadera
  3. HAR NI INGA VINDKRAFTVERK?! Vilket mysigt inlägg, hoppas vi ses igen nästa år! :D MEN HAR NI INGA VINDKRAFTVERK???? Det känns som att det borde finnas mer vindkraftverk i norr, det finns ju en massa berg och skit där man kan ha dem :o

    SvaraRadera
  4. Så roligt att träffa dig! och jag VISSTE att ni följde efter oss för att hitta till montrarna ;)

    SvaraRadera