tisdag 15 oktober 2013

Böcker som ger mig all the feels

Den största anledning till varför jag böcker är för att jag vill bli berörd. Så när jag har hittat den där boken eller serien som trycker ihop mig inombords och får mina ögon att rinna över blir jag lycklig (vilket kanske låter konstigt, men jag tror ni förstår).

Dock är det inte bara böcker som har monopol på att göra detta med mig, även tv-serier, filmer och viss musik har förmågan. Så när Emma (som är författare och vars nya bok Mardrömmar jag köpte på bokmässan!) skrev på twitter om att hon precis avlutat Doctor Who säsong 2 (dvs. sett Doomsday) kände jag mig manad att delge mig av mina egna känslor inför avsnittet (som jag sett några dagar innan). Detta fick oss att prata lite om hur fruktansvärt sorgligt men ändå underbart det kan vara med fiktiviteter som får oss att känna all the feels.

Emma gjorde därefter en lista på böcker som har berört henne väldigt mycket och jag tänkte svara genom att skriva ett eget inlägg!


MAJOR SPOILER ALERT! OM NI INTE HAR LÄST BÖCKERNA SOM LISTAS BÖR NI ABSOLUT INTE LÄSA DE PUNKTERNA!!!


- Järnriddaren av Julie Kagawa

Jag hoppas att ni har läst The Iron Fey-serien (för den är väldigt bra! Paranormal romance at its very, very best!). Denna fjärde bok i serien handlar ju om Ash och hans kamp med att få återförenas med sin stora kärlek Megan. Han går igenom ett rent helvete, till exempel när han blir tvungen att återuppleva alla gånger han någonsin sårat någon, för att han ska få ge upp sin odödlighet och bli människa för att kunna vara med henne. Detta tycker jag är så fruktansvärt sorgligt. Att han ville gå igenom det det hennes skull och att han på vägen lyckades sona sina tidigare oförrätter. Jag grät konstant de sista kapitlen.

Klicka HÄR för att komma till min recension så får ni veta mer.


- Monstrets dotter av Kristin Cashore

Huvudpersonen Flamma är ett monster och de utsätts för otroligt förtryck och hat. En väldigt komplicerad  form av rasism. Trots detta kämpar Flamma med sig själv, sina krafter och hur hon ska agera mot andra. Hennes historia är så fruktansvärd, att hon var tvungen att döda sin egen pappa! Och Archer som dör. Flammas situation och livsöde får mig alltid att känna ett styng i hjärtat. En underbar bok.

Klicka HÄR för att komma till min gamla recension.


- Borta med vinden av Margaret Mitchell

Kan en bok som hållit på i över 1000 sidor ha ett mer sorgligt och melankoliskt och otillfredssställande slut?! Efter så lång tid av elände när jag hoppades av hela mitt hjärta att allt skulle klara sig för Scarlet och så dog hennes barn och mannen som en gång älskade henne hade gett upp hoppet om henne och blivit deprimerad. Det räcker inte med att säga "imorgon är åter en ny dag", jag vill att Rhett ska ta sig i kragen och du ska våga förlita dig på honom Scarlet!!! Denna bok gör mig upprörd.

Klicka HÄR för att komma till ett helt spoiler-fritt snack.


- Beautiful Chaos av Kami Garcia och Margaret Stohl

Den här boken handlar ju i princip om att någon måste offra sig själv för att återupprätta balansen. (Vad jag kommer ihåg. Jag fastande i alla fall vid den aspekten.) Det är väldigt intensivt och det var mycket sorgligt att säga om hur Ethan och Lena hanterade faktumet att Ethan tänkte offra sig själv.

(Har ingen recension men den var 10/10. Lätt.)


- City of Glass av Cassandra Clare

Den här serien är så himla full av känslor, alla sorters känslor och jag känner dem allihop! Men just den tredje boken (och den som egentligen var planerad att bli den sista) är extra intensiv och himlastormande. Jace och Clarys kärlek har blivit så infekterad och satts på prov, den är så himla krampaktig och ångestladdad. Mycket, mycket konfliktfyllda känslor. Det är också hemskt att få läsa om hur Jace på riktigt tror att han är en demon och mer om hur korrupt Shadowhunter-världen är. Så himla mycket känslor!!!

Snälla, läs min recension så får ni lite mer sammanhängande tankar och riktiga argument för att denna bok är bland de bästa jag har läst (och inte bara fangirling...).



Det var nog allt jag hade för denna gång! Förhoppningsvis kommer listan att förlängas ju mer jag läser.

Vilka böcker/filmer/tv-serier/musik har gett er all the feels?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar