torsdag 12 september 2013

Omläsning av City of Bones (plus en hel del filmsnack)

Ja, som ni kanske vet gick jag ju på bion med ett gäng vänner. Och jag blev väldigt kär i den. Därför kunde jag helt enkelt inte hejda mig från att ta upp boken igen och göra en omläsning. (Det var ungefär att och ett halvt år sedan jag läste den första gången. Kan vara bra att veta.)

När jag läste den då fick den "bara" 9. Gissa vad den fick nu...?

Faktum är att filmen faktiskt lyfte boken något otroligt. Jag fick liksom hjälp på traven med fantasin och det kanske var det den här berättelsen behövde (med tanke på att den inte fick 10 poäng första gången). Många av platserna i boken föreställde jag mig faktiskt på exakt samma sätt som jag gjort förra gången, men om jag kände för det kunde liksom mitt fokus ställa om sig och se film-versionen.

Ungefär samma sak inträffade med karaktärerna. Clary porträtterades faktiskt ganska annorlunda i boken jämfört med filmen men Jace var pretty much the same och därför var det lättare att föreställa mig Jamies ansikte när jag läste. Och Valentine är HELT fel i filmen enligt mig. Jag är glad att jag kan välja att se min-första-föreställning-av-boken annars hade det blivit helt knasigt. Alec är mycket mer utvecklad i boken och det saknar jag i filmen nu när jag tänker efter...

Oj, nu blev det här mer en jämförelse av bok/film när jag egentligen bara tänkt uttrycka min kärlek till den här serien, till den här berättelsen, till de här karaktärerna. Jag tycker de är fullkomligt fantastiska.

Bildbomb följer. Feel the love.







Detta får räcka for now. Men tro mig när jag säger att jag skulle kunna fortsätta prata/skriva om hur mycket jag älskar detta hur länge som helst.

3 kommentarer:

  1. Sitter just nu och läser om ett av de sista kapitlena. Är också sådär nykär!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar denna blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Tack så hemskt mycket.

      Radera