lördag 7 september 2013

Beates Bokiga Bekännelser

(Tack mina föräldrar som döpte mig till något som börjat på b! Alliteration = perfektion.)

Både Ebba och Eve har taggat mig, tack så himla mycket tjejer!

Taggen är skapad av Cecilia och går ut på detta: Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de 7 största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte. 

1. Jag har aldrig läst Harry Potter...

... själv! (Haha, freaked you out!) Min pappa läste ettan till sexan för mig och min syster och sista boken läste jag och mamma högt tillsammans. Så detta är första gången jag läster Harry Potter själv, och dessutom på engelska.

Här ser ni tydligt hur långt jag har kommit i serien! 

2. Fiktivitet påverkar mig något otroligt

Om jag läser en bok jag älskar så kan detta helt tydligt märkas på mig. Jag är antingen väldigt tyst eller väldigt fnittrig i samtal. Jag är allmänt disträ och vill egentligen berätta för alla om hur fantastisk den här boken är men avhåller mig eftersom jag vill att upplevelsen ska vara helt min egen. 

3. Jag undviker läsningen mina favoritböcker

Divergent
 eller City of Bones som exempel. Jag går konstant och tänker på den och undrar vad som ska hända härnäst och om det och det ska hända. Men när det kommer till den verkliga läsningen, sätta dig ner och titta på orden, tar jag lång tid på mig. För jag vill helt enkelt inte att det ska ta slut. Den bitterljuva känslan av att vilja läsa men att ha annat att göra (att längta) är nästan det bästa! (Säg inte detta till mig om jag varit separerad från min bok i mer än tolv timmar, då kommer jag fräsa till åt dig.)

4. Jag har 77 olästa böcker

Har väl inte så mycket mer att tillägga om den punkten...

Här är några av dem.

5. Jag har en "bearbetningsperiod"

Om jag läser ut en bok måste jag vänta åtminstone en natt innan jag påbörjar en annan. Detta kan vara lite problematiskt om jag läser ut en bok klockan tio på morgonen eftersom jag då inte kan läsa något annat på kvällen. Det måste gå en hel natt. Jag har provat att hoppa rakt in i böcker direkt efter utläsningen av en annan men det fungerar helt enkelt inte för mig. Jag måste tänka klart och ge boken den respekt den förtjänar innan jag går vidare.

6. Jag har "bara" färdigställt en enda bok

Den heter Nya Världar och kommer aldrig se dagens ljus. Men jag är väldigt stolt över den i alla fall. Jag hann också påbörja uppföljaren till Nya Världar men som aldrig fick ett namn eftersom jag slutade satsa på den idén. Efter det skrev jag cirka 200 sidor på en annan bok som jag slutade med helt abrupt eftersom den inte var något rolig (great att komma på det efter att ha jobbat med den i typ ett år!). Och sedan började jag på den nutida versionen av boken jag skriver nu och just nu håller jag på med 1800-talsversionen vilket också är dess arbetsnamn eftersom jag inte har en titel än.

7. Jag tycker inte om paperbacks

Svenska pocketböcker är helt okej eftersom sidorna är väldigt flexibla och man inte behöver bryta ryggen hur många sidor det än är. Men brittiska paperbacks... Jag hatar dem! Eftersom jag absolut inte vill bryta ryggen (HP är undantaget som bekräftar regeln) så måste jag hålla emot med fingertopparna så efter ett läsningspass är mina fingrar och händer helt slut. (Från och med nu ska jag bara köpa inbundna böcker, det är ett löfte!)


Det var det! Jag antar att det nu är dags för mig att välja fem nya personer att tagga vidare, men eftersom jag själv har varit seg med att svara på taggen har jag inte längre någon aning om vilka av er som har gjort dem! Och trots att jag vill att alla där ute ska känna sig speciellt utvalda så TAGGAR JAG ALLA! Och kommentera gärna om ni svarar på taggen, är väldigt nyfiken på era bekännelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar