söndag 4 augusti 2013

Reading Breaks och så vidare...

Jag tänker låta den kanadensiska booktubern Ariel Bissett inleda detta inlägg.


(Om ni inte orkar titta på videon kan jag köra en kort summering: ibland är det bra att ha pauser från att läsa. Men titta väldigt gärna på videon för den är mycket bra!)

Det här med att känna en konstant press av att läsa hela tiden och att ägna varje ledig sekund åt böcker har jag känt av lite sedan jag startade upp min bokblogg. I slutet av månaden vill man ju gärna kunna redovisa vilka fantastiska böcker man läst, ju fler desto bättre! I det långa loppet tror jag att en sådan inställning är lite skadlig. Man riskerar att ta död på det underbara med läsningen genom att tvinga sig själv att göra det hela tiden, även om man kanske inte känner för det just då.

Det är många som jag har hört/läst om som har varit smått panikslagna över lässvackor och kämpar och tvingar sig själva att läsa för att det då ska gå över, att suget ska komma tillbaka. Dock tycker jag att om man har en period (några dagar, några veckor, några månader, you name it!) som man inte känner för att läsa, så ska man inte göra det! (*Crowd gasps*)

Det gör väl ingenting om du låter läsandet vila i perioder? Vem kommer klandra dig? Egentligen...? Chansen är ju ganska stor att du efter ett tag, när perioden ebbar ut, blir extremt peppad att läsa igen och då kommer du sluka allting i din närhet så fort som det bara går och njuta till fullo medan du gör det. Istället för att stressa och pressa fram det.

Just nu är jag inne en sådan här period där jag helt enkelt inte prioriterar läsandet så himla högt. Första tecknet var att jag inte kunde slå mig till ro med bara en bok, jag påbörjade The Perks... men kände att det inte var helt rätt. "Om jag tar en annan bok kanske jag blir motiverad", tänkte jag och påbörjade Pandemonium. Sedan plockade jag upp Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Och nu någonstans har jag insett att jag inte ska behöva tvinga fram mitt lässug. Om det infinner sig då gör det det och då kommer det bli bra, men om det inte gör det så kan jag alltid fokusera på mitt eget skrivande, starta ett projekt som innefattar att putsa alla fönsterna på övervåningen eller plocka alla svarta vinbär i trädgården. (Jag kan meddela att jag har gjort alla ovanstående. Och det har känts mycket bra!)

Detta citat hittade jag på Veronica Roths tumblr och jag tycker den också är vettig i det här sammanhanget. Allting kommer och går i perioder, bara för att det är borta ett tag behöver inte det betyda att det är försvunnet för all framtid.
"One reason that people have artist's block is that they do not respect the law of dormancy in nature. Trees don't produce fruit all year long, constantly. They have a point where they go dormant. And when you are in a dormant period creatively, if you can arrange your life to do the technical tasks that don't take creativity, you are essentially preparing for the pring when it will all blossom again."
Ett sista litet word of advice: respektera dig själv och ditt humör och försök inte med våld tvinga dig själv att göra något som du inte absolut måste. (Typ äta. För det måste man göra mer än vad man måste läsa.) Var lite snäll mot dig själv och inse att i perioder kanske du inte vill läsa så himla mycket utan göra andra saker, och det är okej! Böckerna kommer fortfarande finnas kvar när du är redo.

Hogwarts will always be there to welcome you home, you know...

6 kommentarer:

  1. Kloka och tänkvärda ord.

    SvaraRadera
  2. Precis! Man ska absolut inte tvinga sig till att läsa. Det ska ju vara roligt, inte jobbigt.

    SvaraRadera
  3. Förstår inte heller varför folk får panik av lässvackor, ibland är det skönt att göra annat än att läsa. När lässvackand varit för länge så kan jag tvinga mig läsa en bok men efter ett par sidor är jag alltid fast. Men jag vet att jag är sån så för mig funkar det. Men på sommaren är det faktiskt ok att göra annat istället! Typ bada :))

    SvaraRadera
  4. (Man måste bara älska Ariel Bissett!) Riktigt bra alltså! :)

    SvaraRadera
  5. Vilket fint och klokt inlägg! Jag har själv precis börjat lära mig att acceptera lässvackor, och ännu mer bloggsvackor. Nu har jag haft sommarlov från att blogga i en dryg månad och istället för den vanliga "gud jag borde blogga"-pressen så känner jag äntligen det där trevliga bloggsuget. Det är nog detsamma med läsningar - en måste vara borta från den ibland för att uppskatta den fullt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så väldigt :D
      Precis! Det fungerar ju exakt samma sak med bloggeriet, vad kul att du känner dig sugen igen :D

      Radera