fredag 9 augusti 2013

Film- eller bokformat?

Det här med böcker som blir till filmer har både för- och nackdelar. Antingen blir din favorithistoria någonsin helt förändrad och ingenting är som det ska, eller så blir det en förlängning av boken du älskade, inte exakt lika men med det där speciella du upptäckte när du läste. Då blir bok-till-film-grejen ungefär världens bästa sak. Du kan avnjuta den fantastiska historien på två olika sätt, det är bara att välja! (Exempel, alla Harry Potter-filmerna.)

Jag har tänkt mycket på det här med hur man väljer att ta in berättelser. Det jag har kommit på är att jag älskar berättelser i alla sorters format! I böcker, självklart, men även i filmer och musik. Främst är jag nog bokslukare men samtidigt finns det ibland inget bättre att sätta sig i en soffa med en tv framför sig, trycka på play och vara med om världens äventyr som får alla ens känslor att svalla på max tre timmar. Om det inte är en tv-serie, då är det lite längre. (MERLIN IN MY HEART.)

Jag kan tänka mig att många av er tänker såhär: "jag ska läsa boken innan filmen kommer ut", om till exempel Percy Jackson och Monsterhavet nu den 21 augusti eller City of Bones den 23 augusti. Men det finns faktiskt ungefär 130 miljoner böcker i världen. De tar olika lång tid att läsa ut men oftast mer än det tar för en genomsnittlig film att utspela sig. Då gäller det att prioritera.

Ska man lägga många timmar på att läsa boken när man ändå är fullt inställd på att se filmen? Kanske finns det en fördom mot filmadapteringar som säger att de alltid är sämre än boken den är baserad på? Och det är därför man läser, inte för att man vill vara med om historien?

Men faktum är att filmen kanske är tillräckligt bra för att man ska kunna njuta av historien "bara" genom filmen. Jag har insett att jag kan inte läsa alla böcker innan jag ser alla filmer. Om jag får reda på att filmen jag ville se är baserad på en bok så måste jag inte springa och köpa den för att läsa först. Historien är tillräckligt bra för att jag ska vilja uppleva den i filmformat ändå

Jag har till exempel köpt City of Ember fullt medveten om att det är en middle grade som är ganska populär i bokformat. Och jag tänker inte läsa boken innan för jag har gjort bedömningen att denna historia är en jag mycket gärna vill ta del av men inte genom läsning. Jag tänker titta på den istället.



Vill ni alltid läsa boken innan ni tittar på filmen? Tycker ni att historien bara blir misshandlad om man adapterar det till en film eller gillar ni det?

PS. Jag har köpt den här också! Sjukt excited!

5 kommentarer:

  1. Jag vill läsa boken innan om filmer verkar vara bra i bokformat.. eeehm, jaa.
    jag läser inte boken innan om filmen är en komedi, enbart drama, skräck eller deckare. Det är lite svårt att förklara när och varför jag bestämmer mig för att läsa boken innan filmen.
    Hoppas du förstod en viss del av det jag ville få fram :)

    SvaraRadera
  2. Detta inlägg inspirerade mig till att göra två inlägg på min egen blogg! Tycker att detta ämne är så intressant! ;)

    Första inlägget här: http://minbokochjag.blogspot.se/2013/08/bok-till-film-misshandel-eller-inte-pt-i.html

    SvaraRadera
  3. Jag brukar vilja läsa boken först av den anledningen att ett spoilat slut på en bok blir mycket värre än ett spoilat slut av en film. Boken spenderar du mycket mera tid med och jag tycker alltid att lite av den magiska känslan försvinner om man vet hur det slutar. En film brukar vara lika bra oavsett!

    SvaraRadera
  4. Ja gillar egentligen itne att se på film o tv så mycket. När jag gör det är det böcker som jag gillat och som jag vill njuta av i ett annat format. Så jag är väldigt noga med att läsa boken först. Men det finns givetvis undantag, t ex sociala skäl, då kan man kanske itne alltid vara så extremt kräsen. Och om jag t ex börjat läas en klassiker men inte gillat kan jag prova med filmen istället, eftersom det är en story man bör känna till. Men gillar jag inte filmen heller så tvingar jag mig aldrig igenom den.

    Sen är det ju det med att om jag tror att jag vill läsa boken nån gång i framtiden så vill jag inte se filmen innan, då jag vill skapa mina egna bilder av personer och miljöer.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig fastän jag aldrig tidigare tänkt såhär! Jag brukar försöka läsa boken innan jag ser filmen ifall jag har hört att boken är bra och känske bättre än filmen - det är lättare att först läsa en bok och sen se en film än att göra tvärt om, tycker jag. Men jag ska nog testa att göra tvärt om någon gång! ;)

    SvaraRadera