onsdag 24 juli 2013

Vad jag tyckte om Angelfall...

Jag har en metafor till er. (You can call me the queen of metaforer!)

Att läsa Angelfall tyckte jag var som en tågresa. (Där jag underligt nog sitter på taket, vilket jag aldrig gjort på riktigt, men ändå.) I början var jag entusiastisk och tog in landskapet och färdsättet och njöt av det. Det fanns däremot några låga grenar på träden av sidorna av spåren som jag fick väja för och som gjorde färden lite olustig.

När jag närmade mig slutet började det plötsligt spåra ur. Tåget krängde något otroligt och vid flera tillfällen jag fick pressa mig platt ner på vagnstaket för att inte bli mosad av tunnlar. Till slut orkade jag helt enkelt inte hålla mig kvar utan släppte greppen och promenerade sista biten.

Förstår ni...?


Premissen för Angelfall var ganska spännande, jag skulle inte vilja säga post-apokalyptisk utan bara apokalyptisk eftersom allting föll samman precis i detta nu. Jag var intrigued. Men om jag ska vara ärlig kände jag bara efter ett tiotal sidor att detta nog inte var min grej. Det var helt enkelt för rått för mig. Jag har alldeles för vild fantasi för att klara av vissa element i denna boken bra. (Det vill säga utan mardrömmar.)

Mitten av boken var min favoritdel eftersom de där elementen som jag inte gillade förekom så ofta, så kunde jag njuta av resten av historien utan att bli helt creeped out. Men på slutet… Då blev det för mycket. Jag skumläste slutet och kunde inte uppskatta det alls. (Det var detta promenaden skulle symbolisera.)

Så tyvärr var inte Angelfall något för mig, men ni som inte har emot kannibalistiska inslag och andra läskiga grejer: kör på! Ni kommer säker kunna uppskatta boken mycket, mycket mer än mig.

PS. Dessutom var Penryn väldigt, väldigt verklighetstrogen. Inte överdriven på något vis, bara beslutsam och modig. Jag gillade henne.

PS2: Det ska tydligen bli en film (läs mer här). Den kommer jag nog inte att gå och se på bio, kanske vänta och låna hem så jag kan sänka ljudet när det blir för läskigt...

1 kommentar:

  1. Den vill jag läsa! Om du äger boken, vill du göra ett bokbyte? Om du hittar något du vill ha av de böcker jag byter bort alltså :)

    SvaraRadera