torsdag 11 juli 2013

Choklad... (namnam)

När Vianne Rocher och hennes dotter Anouk kommer till den katolska byn Lansquenet i Frankrike möter de starkt motstånd. Färgglada kläder, choklad i fastan och tro på alternativa religioner är inget som tas emot bra.

Trots alla elaka viskningar öppnar Vianne ett chocolaterie och detta kommer att skaka om hela byn och dess invånare på djupet.

Det var inte denna version jag hade utan
min var en sliten, svensk second hand...

Det här var en hyllvärmare för min del och nu när jag har läst den så tycker jag att det var synd att jag väntade så länge med att läsa den! För jag gillade den väldigt mycket!

Vianne har levt nomadliv med sin mamma i hela sitt liv och trots att hon vill ge sin dotter en trygg barndom så kan hon inte rå för att vinden manar henne att dra vidare. Både hennes bakgrund och hennes pågående kamp med sina rädslor var extremt intressant att följa.

Det hela är berättat ur antingen Viannes eller Reynauds (som är byns präst) perspektiv och det blir en ganska radikal skillnad. Reynaud är en väldigt sammansatt karaktär, han motarbetar Vianne med alla medel han har men på grund av sin tro måste han ibland tvingas skydda henne. Han är egentligen ganska hemsk men så fort det var ett kapitel ur hans ögon förstod jag honom, Joanne Harris hade skrivit på ett sådant sätt att man kunde relatera till honom vilket jag tycker är en stor bedrift.

Språket njöt jag mycket av under läsningen, den var poetisk och smäktande och det gillar jag. Faktumet att det var choklad som beskrevs gjorde ju inte det hela sämre heller... 

Eftersom jag hade sett filmen x antal gånger innan och älskar den så trodde jag att jag visste vad som skulle hända på slutet. Men det visade sig att filmen inte följer boken riktigt på en viktig detalj, därför blev jag lite besviken.

Jag tyckte Choklad var en väldigt bra bok, för vuxna men ändå med magi i! Den var underhållande och intressant men den injagande inte någon speciellt hjärtknipande känsla i mig, därför får den 8,5/10 poäng.

Titel: Choklad
Originaltitel: Choclat
Serie: Choclat #1 (jag hade ingen aning men det finns tre böcker i serien!!!)
Författare: Joanne Harris
Utgivningsår: 1998
Antal sidor: 310

1 kommentar:

  1. Vad skiljdes åt? Jag har läst boken och sett filmen men har glömt...

    SvaraRadera