tisdag 4 juni 2013

Musik och böcker #5 - Insurgent

Ungefär femtio procent av min tid går åt till att tänka på Insurgent. Och de andra femtio procenten består av tankar på min egna bok... Så i min hjärna är det nu rätt fullt men jag tar mig tid att berätta för er om två låtar som jag tycker passar bra in på Insurgent.

Det känns som att vad det än är jag lyssnar på så kan jag relatera det till den... Jag är besatt.


Now - Paramore (mitt favoritband! Löv them!)

"If there's a future we want it now..."

"There's a time and a place to die... but this ain't it"


Den här låten representerar det galna och våldsamma och bara "nej jag dör" med boken.


Birds - Anouk

"If being myself is what I do wrong, then I would rather not be right.
Hopes turn into fear and with my one wing I can't fly."

"To a place without fear, with no moonlight,
all I need are trees and flowers and some sunlight.
Where memories are being made and whre the old one dies,
where love ain't lies."

Denna låt representerar det mer underliggande creepy med boken, det som är fel med Tris. Och att det ändå någonstans där emellan finns ett dur-ackord, men eftersom allt annat går i moll blir det bara himla hjärtknipande och obehagligt.

Vad tycker ni om dessa två?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar