lördag 8 juni 2013

Min nya bok

Låt mig inleda med att ställa er några frågor...

  • På vilket sätt använde man smink på slutet av artonhundratalet?
  • Vilka delar av Stockholm fanns och vilka fanns inte? Vart låg de finare kvarteren?
  • Hade man spolande toaletter?
  • Hur såg transportmöjligheterna ut? Bil? Häst och vagn?
  • Brunnen på Stortorget i Gamla Stan, fanns den där år 1880? (Svar: nej, det flyttades eftersom den sinade men kom tillbaka några år senare.)
  • Vad är genomsnittet för en korsetterad midja?
  • Vilka sjukdomar härjade?
  • Hur lång var medellivslängden?

Detta är ett litet, litet urval av de frågor jag har varit tvungen att ta reda på svar för inför min nya bok. (Hej Google!)

Jag vet faktiskt inte exakt hur insatta ni är i mitt bokskrivande för tillfället, jag har nog varit ganska inkonsekvent var gäller uppdateringar på den fronten. Men nu ligger det i alla fall till så att jag har påbörjat en ny bok. Den har i princip samma premisser som förra boken, bara det att den utspelar sig i Gamla Stan i Stockholm år 1880.

Grunden för boken är tre tjejer (ursprungligen fyra, men en har försvunnit nu när handlingen förflyttades tvåhundra år bakåt i tiden) och de är häxor. Historien berättas ur Alicias perspektiv och hon är en snart nittonårig dam av det högre samhällsskikten som drabbas av vetskapen om att hon är en häxa. Man följer hennes resa när hon lär sig om sin magi, möter de andra två häxorna Julia och Amelia och att de tre slutligen börjar utreda om överfallen som skett har en magisk förklaring. Lägg till lite förvånande familjeband, kärlek, vänskap och monster till mixen också.

Berättelsen handlar lika mycket om Julia som Alicia, men av någon anledning så fastnade jag för just Alicia. I första versionen (med fyra huvudkaraktärer på 2000-talet) så hade jag skrivit i tredje person så att man skulle kunna ta del av allas känslor. Dock fann jag att jag oftast skrev från Alicias perspektiv. Det fanns ingen anledning att hindra mig själv så nu är det ur hennes ögon vi får bevittna allt som sker.

Idén till att förflytta handlingen bakåt i tiden fick jag av tidningen Skriva. I en artikel stod det om rätt berättelse men fel utförande (lite förenklat) och då var en av tipsen att byta tid. Och PANG så insåg jag att min berättelse skulle utspela sig i slutet av 1800-talet. På det sättet blev allting mycket mer invecklat och spännande och jag kunde lägga till element som aldrig hade varit möjliga i nutid (jag säger bara arrangerade äktenskap...).

Allra viktigast var nog ändå att jag blev extremt exalterad över idén. Jag älskar historieskildringar i böcker och jag älskar magi, varför hade jag inte tänk på att kombinera dem förut? Nog för att det betyder helt otroligt mycket research för mig men jag försöker att inte se det som ett hinder utan som en möjlighet. Förstå vilken expert jag kommer vara på år 1880 när det här är över!

Hittills har jag skrivit 18 sidor. Det tar som sagt lite tid eftersom jag är tvungen att stanna upp ungefär en gång per minut för att kolla upp någonting, men det går framåt. Jag ser så sjukt mycket fram emot att få fortsätta skriva på det här!


6 kommentarer:

  1. Åh, det här skulle jag gärna vilja läsa! Låter väldigt intressant med 1800-talet, högre samhällsskikt och häxor.

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande! Alltid roligt att börja skriva på nya historier :)

    SvaraRadera
  3. det är jobbigt när man måste kolla upp fakta hela tiden!
    SV: Nu har jag fixat problemet, det var en inställning som jag hade råkat klicka i! ;)

    SvaraRadera
  4. Låter bara mer intressant ju mer jag hör om detta manus. Jag vill läsa den sen!! haha

    SvaraRadera
  5. Åh, denna bok skulle vara en ren fröjd att läsa och ta del av, den låter fantastisk! Arrangerade äktenskap är inget man ser ofta, det kan bli riktigt intressant. Fortsätt skriva, fortsätt skriva...

    SvaraRadera