onsdag 12 juni 2013

Daughter of Smoke and Bone

Nedan följer spoilerfria tankar angående ovan nämnda bok. Och ni får ingen beskrivning. Moahaha!

UK edition (som jag har i storpocket).
US edition.

Karou! Hon var cool och självständig och smart men samtidigt längtade hon efter kärlek, och att ha starka kvinnliga huvudkaraktärer att längta efter kärlek är något som brukar undvikas eftersom de då riskerar att bli svaga. Detta var däremot absolut inte fallet här. (Jag älskar hennes blåa hår! Jag vill också ha blått hår!)

Jag älskade atmosfären i början av boken. Med Brimstones affär (creepy as hell!) och Karous liv som konststudent i Prag. Det var coolt. Zuzana var cool! Extremt trevlig bästa vän.

I mitten av boken, när Akiva hade gjort sitt intåg, var det som allra bäst. När de träffades och började prata och så. Det kändes äkta och fint. Mitten var man favoritdel. Andra plats kommer början. Och på sista plats kommer de avslutande hundra sidorna... Jag hade lite svårt för dem. Det blev liksom fel i min hjärna och jag undrar hur detta ska kunna lappa ihop sig på ett sätt som gör att jag tycker det känns okej igen.

Historien var berättad på ett väldigt fantasifullt sätt. Den var skriven i tredje person vilket tillät perspektivet att flyttas runt lite och detta utnyttjades på bästa möjliga sätt. Tidshoppen tyckte jag var lite jobbiga i början, jag vill gärna ha mina böcker på en enda rak tidslinje, men jag vande mig.

I allmänhet så är jag väldigt, väldigt nöjd med boken. Jag stannade uppe till klockan 2 två dagar i rad för att läsa. Det indikerar bra betyg. Dock så var det ju det där med slutet. Egentligen själva poängen med hela boken. Jag hade lite svårt för det. Karou... borde bara ha fått vara. Twisten med Akiva var däremot rätt bra.

Den fick 9/10. Och jag ser fram emot att få se vad som händer härnäst i historien. För jag måste få se hur detta rätar ut sig, om det rätar ut sig.

Titel: Daughter of Smoke and Bone
Serie: Daughter of Smoke and Bone #1
Författare: Laini Taylor
Antal sidor: 424
Utgivningsår: 2011

1 kommentar:

  1. Jag ska aboslut läsa den här boken. Jag har hört så mycket olika saker så jag måste se vad jag själv tycker :) kul att du tyckte om den!

    SvaraRadera