söndag 12 maj 2013

Min lilla chock

Först och främst, vad kul att så många hade åsikter kring omslagen som jag skrev om häromdagen! Det verkar som att de flesta av er föredrog Falling for you, vilket kanske är roligt att veta.

Men nu till dagens chock (eller, om jag ska vara helt ärlig, så var det några dagar sedan).

Efter att jag hade läst ut Scarlet så skulle jag som vanligt skriva i min lilla läsdagbok. (Den är inte så liten egentligen, det är bara något som jag säger.)


Förstå vad chockad jag blev när jag vände blad för att nedteckna mina känslor och insåg att DEN VAR SLUT! Jag var verkligen inte beredd på det eftersom det var såhär många sidor kvar:


Därför var jag snabbt tvungen att hitta en nödlösning (för jag klarar mig inte utan min läsdagbok, jag älskar att ha en läsdagbok!). Jag började alltså rota igenom alla mina skrivbordslådor i jakt på ett oanvänt block med lagom storlek och hade en värdig utsida (alltså inte bara ett vanligt college-block). Då hittade jag denna skönhet:


Ett stilrent och fint A4 block som jag fick av min mor när hon var på Staffordshire University för ett tag sedan. När jag fick det hade jag förstås inte haft en aning om att det kunde fungera som läsdagbok, men jag fann att det faktiskt gick väldigt bra! I den gamla läsdagboken, som är A5-stort (ungefär), så hade jag fått lov att kladda i marginalerna eftersom jag hade så många tankar och åsikter kring vad jag läst. Såhär kunde det se ut:


Och det här är verkligen inte det värsta. När jag skulle skriva om mina tankar kring Hemligheternas rike så gick det flera rader hela varvet runt kanten också.

Det som jag tyckte var så himla bra med denna läsdagbok var dock att den var väldigt rolig och speciell att fylla i. Titta så får ni se:


Det där var jag helt enkelt tvungen att försöka återskapa i den nya läsdagboken och detta blev resultatet:


Det var väldigt svårt med ikonerna som representerade känslor och teman, men jag gjorde så gott jag kunde. Nu fick jag i alla fall mycket mer plats att samla mina tankar kring boken i fråga (i detta fall Scarlet). Jag tror också att om jag behöver mer plats så ska jag låta mig själv få flyta ut även på nästa sida, och nästa sida efter det om det behövs.

Hur gör ni det här? Har ni en fysisk läsdagbok? Och i så fall, vad skriver ni i den? Eller fungerar er blogg (om ni har någon) som en slags dokumentation på alla böcker ni läser?

Jag är nyfiken!

4 kommentarer:

  1. Har inte någon läsdagbok. I sådana fall är det väl bloggen om något! :) Den första boken verkar jätte rolig med alla ifyllningar! Vart hittar man en sådan? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar och fråga på svar; Kul att veta! Vad kallas den om jag bestämmer mig för att beställa den på nätet? :)

      Radera
  2. Jag har faktiskt ganska nyss skrivit ut min gamla (som var alldeles för liten), men jag var redo med en annan jättefin silvermönstrad bok med spänne som jag köpte i detta ändamål. Och den var perfekt. Jag får dock göra som du nu, skriva in Författare, Titel, Datum och Komentarer, vilket jag hade tryckt i min förra bok. Men det är bra för då kunde jag lägga till två egna punter: Betyg och Var jag läste. Tyckte att det senaste kunde vara kul för att kunna minnas var man var (i livet också) när man läste. Vad som påvärkade en när man läste. Jag gillar ringa-in-stilen! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt ganska nyss skrivit ut min gamla (som var alldeles för liten), men jag var redo med en annan jättefin silvermönstrad bok med spänne som jag köpte i detta ändamål. Och den var perfekt. Jag får dock göra som du nu, skriva in Författare, Titel, Datum och Komentarer, vilket jag hade tryckt i min förra bok. Men det är bra för då kunde jag lägga till två egna punter: Betyg och Var jag läste. Tyckte att det senaste kunde vara kul för att kunna minnas var man var (i livet också) när man läste. Vad som påvärkade en när man läste. Jag gillar ringa-in-stilen! :)

    SvaraRadera