torsdag 16 maj 2013

5 Books to Movies-Tag!

Jag blev taggad av Pia och det tackar jag så mycket för! Faktum är att jag har både Book Sacrifice Tag samt Tegelstenstaggen att publicera men eftersom de är videor och det tar en sådan himla lång tid att redigera och ladda upp så börjar jag med denna.

Det hela går ut på att man väljer fem böcker som man skulle vilja se en filmatisering på. Here we go!

1. The Selection av Kiera Cass


Det var ju på gång att bli en tv-serie av detta, men så trevligt fick vi ju inte ha det. Av ingen speciell anledning hade jag tyckt att denna bok varit trevlig att titta på (fast det är den i bokform också - omslaget *svimmar av skönhet*).

2. The Lady of the Rivers av Philippa Gregory


Detta är inte det officiella bokomslaget (i all fall inte det jag äger) men det ser lite ut som en filmposter kunnat se ut om det funnits någon. Mer historiska filmer åt folket!

3. Deluxe-serien av Anna Godbersen


GUD vad bra den här serien hade varit som tv-serie! Jag hade definitivt suttit bänkad.

4. Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren av Philip Pullman


Varför slutade de spela in detta?! Jag hade älskat om de fortsatt. Även om Den Mörka Materian helst intages via bok så hade det fungerat ypperligt att se den utspela sig på en tv-skärm. Det hade blivit lite som Harry Potter eller Sagan om Ringen.

Den sista då... Tänkelitänk... Nu vet jag!

5. City of Bones av Cassandra Clare


Tihi. Det blir en dream come true för mig det här då. Och allvarligt talat ser jag HELT ENORMT fram emot att få se Clares fantastiska berättelse utspela sig på film. Det kommer bli epic.

Denna tagg var lite svår för mig eftersom jag oftast föredrar att hålla mina böcker i just bokform. Ett exempel på detta var att jag efter omläsningen av De Utvalda av Kristin Cashore tänkte såhär: GUD vad jag är glad att ingen någonsin kommer att filmatisera detta. Mina bilder av händelserna, personerna och platserna är de enda som någonsin kommer att finnas. Det känns så himla skönt!

Sedan... "India-based Reliance Entertainment is heading to “Graceling,” acquiring feature rights Kristin Cashore’s young-adult fantasy trilogy as a film franchise starter in partnership with Kintop Pictures" (Källa) Min reaktion: NOOOOOOOOOOOO!!! Förstör inte det här för mig nu, snälla? Låt detta vara, ta en annan bok som inte betyder så mycket för mig, jag vill så otroligt gärna att denna bara får existera i mitt huvud. Snälla...?

Anyways, det är dags att fortsätta tagga folk! Och denna gång tänker jag tagga ALLA! Och du där, ja precis DU ska känna dig manad att göra detta! Skriv gärna i kommentarerna om vi bestämmer er för att göra detta (och det borde ni göra) så att jag får se vad ni väljer!

Ha det bra!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det är trist att The Selection inte blir tv-serie. Jag har inte ens läst boken än, men tror det kunde ha blivit en bra tv-serie xD
    Tror jag ska ta och göra den här taggen sedan, verkar roligt :)

    SvaraRadera
  2. VAAA!?! Ska De Utvalda bli film... :( Jag håller med sig om att det är en serie man helst vill ha kvar i sitt huvud...

    SvaraRadera
  3. Har också med The Selction på min lista. Tycker att det är riktigt synd att det inte blev någon tv-serie, men hoppas fortfarande på att de kanske gör en film av den istället. Tror faktiskt att det hade kunnat bli riktigt bra. :)

    Tyckte tyvärr inte om filmatiseringen av Guldkompassen särskilt mycket (men älskade bäckerna!), men hade ändå velat att de filmatiserade de andra två böckerna med. Hatar när de slutar efter en enda film. Man vill ju ha ett riktigt avslut -.-

    SvaraRadera
  4. Har svarat på den här nu! Det var svårt för det stod helt still i huvudet, men på något vis fick jag fram 5 stycken! haha

    SvaraRadera
  5. Jag vart så sur när jag läste Guldkompassen och såg efter det filmen. SÅ. VÄRDELÖS. ATT. JAG. GRÅTER. Det kan väll inte vara så svårt att göra den bättre än vad de gjorde? Men skulle ändå villa se resten som film

    SvaraRadera