tisdag 9 april 2013

Saker jag har bokbloggandet att tacka för

Som titeln så fint antyder tänker jag här nedteckna en lista över fina saker som jag har fått ta del av på grund av bokbloggandet och dess otroliga värld. Ni är fantastiska allihop! <3


  • The Mortal Instruments



Jaja, okej, jag hade troligtvis upptäckt dessa böcker efter att jag hade gått på City of Bones på bio (för det skulle jag definitivt ha gjort!). Men nu har jag faktiskt läst en övervägande del av serien INNAN den blev särskilt allmänt känd i Sverige och började översättas. Och det är rätt coolt tycker jag (oj, det bor visst en liten hipster i mig).

  • Paranormalcy-serien


Detta kommer jag ihåg var den första boken jag köpte av inflytande av andra bokbloggare. Jag har ingen aning om varför det blev just denna, men jag är glad över att det blev den. Serien är jättebra! Också en av de första böckerna jag läste på engelska.

  • Iron Fey-serien


Om Paranormalcy var den absolut första så var i alla fall Iron Fey den andra serien som jag köpte på grund av en bokbloggares rekommendation/omnämnande. En serie som jag nu är jättefäst vid!

  • Divergent


Oh, du underbara, underbara bok! Låt oss inse fakta, det svenska omslaget är skitfult om man jämför med det engelska. Jag skulle inte ha plockat upp den om jag sett den i bokhandeln. Det krävdes helt enkelt en hel bokbloggsvärld som älskade denna för att jag skulle köpa hem den glansiga, engelska versionen. Resten är historia...

  • Recensionsexemplar. Ja, utan att ha en bokblogg skulle jag ju aldrig ha kunnat få gratis böcker från förlag! Helt underbart är det ju!

  • Kritiskt tänkande. Om jag inte hade bloggat om böcker skulle jag säkert inte ha så höga krav på vad jag läser eftersom jag inte haft anledning att granska innehållet, språket eller karaktärerna närmare. Men nu recenserat jag det jag läser och därför måste tänka på vad det är jag gillar eller inte gillar med boken. Jag hade en lägre tröskel för vad som var bra innan jag började blogga. Om jag t.ex. läst Gravity för ett och ett halvt år sedan skulle jag säkert ha tyckt att den var ganska bra, till skillnad från nu när jag var extremt kritisk mot den.

  • Internet är inte alltid läskigt! Ni är ju hur snälla och trevliga och smarta som helst!

  • En livsstil. Det tillhör vardagen att titta in på bloggar, Goodreads och i allmänhet hålla sig uppdaterad på vad som händer i bokvärlden. Jag tror inte att jag någonsin varit så insatt i ett ämne som jag är nu i böcker. Jag har koll och det är jättekul!

  • Booktubers. Innan min egen karriär av bokbloggande använde jag youtube till att lyssna på låtar, eventuellt kolla på roliga klipp. Nu vet jag att det finns otroligt mycket mer att hitta där! Likasinnade, roliga (och oftast engelskatalande) människor som pratar om böcker och visar sina böcker. Himmelskt!

Har ni något särskilt som ni vill tacka bokbloggandet för?


8 kommentarer:

  1. Åh vilken mysigt inlägg, håller med om nästan allt!

    Men är däremot lite ledsen att jag numera är så kritisk mot böcker, bli så sällan nöjd. Förut älskade jag mer av det jag läste, nu är jag mer petig och svårflörtad.

    SvaraRadera
  2. Alla andra bloggare som har öppnat en hel värld med nya böcker för mig!

    SvaraRadera
  3. Så himla sant, håller med dig på alla punkter. Det är roligt att bokblogga fast många tror att böcker är tråkigt..

    SvaraRadera
  4. Men Divergent har väl ändå samma omslag både på engelska och svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I princip, men ytan och typsnittet är helt olika och enligt mig är det fällande! :)

      Radera
  5. Att jag fick ögonen upp för YA bokbloggar är jag väldigt glad över. Innan så läste jag mest deckare och någon enstaka ungdomsbok, men nu har en helt ny värld öppnat upp för mig och det finns så många bra böcker/serier som jag vill läsa.

    SvaraRadera
  6. Jätte fint och bra inlägg!

    Svar: Du har rätt! Hennes föräldrar döpte henne efter författaren! :)

    SvaraRadera
  7. Svar; Ja jag ser verkligen fram emot att börja läsa den!

    SvaraRadera