lördag 20 april 2013

Borta med vinden-snack

JAG ÄR KLAR! Äntligen! Jag är faktiskt jättestolt över mig själv för att jag har läst den. 1048 sidor. Men lika stolt som jag är över att jag har läst ut den är jag faktiskt glad för att jag tyckte så mycket om den.

Här nedan kommer det att finnas att läsa ett litet snack om boken, ingen direkt recension eftersom det är alldeles för svårt, och jag kommer hålla mig helt spoiler-fri. Enjoy!


Boken handlar alltså om Scarlett O'Hara, dotter till Ellen, som kommer från en väldigt fin och anrik söders familj, och Gerald, en uppkomling från Irland. Denna extrema blandning är något som kommer att prägla henne i hela hennes liv.

Alltså, Scarlett... Jag har ALDRIG läst om någon mer utpräglad varelse i hela mitt liv. Hon är så annorlunda mot alla andra under denna tid (slutet på 1800-talet). Ibland reflekterar hon kring samhällsfrågor och ifrågasätter varför de strider, men samtidig tär hon så himla dum. Hon har NOLL empati, och då menar jag NOLL. Hon är framåtsträvande och hon står på sig och gör vad hon tycker är bäst. Hon har störst kurage av alla kvinnliga karaktärer jag någonsin läst om. Ibland tänker jag "you go, girl!" men andra gånger vill jag bara slå hennes huvud emot en vägg för att få henne att lägga av!

Den är väldigt insiktsfullt skriven. Boken handlar ju om Scarlett och hennes omgivning, och just nu råkar omgivningen bestå av ett brinnande inbördeskrig. Och hon är från Södern. Och vi vet nog alla hur det gick med Södern i Amerikanska Inbördeskriget... Margaret Mitchell beskriver stora flöden och åsiktsströmmar och värderingar i samhället och det är så himla bra tycker jag. Och så mycket händer i världen, det är så stora svängar. Jag älskar det. Det är så coolt. Då och då svävar man ut och får se en komplett av världen innan man sedan återvänder till Scarletts trångsynta blick på saker och ting.

Eftersom man har över 1000 sidor på sig att beskriva och utveckla saker så har vissa saker gått i vågor, till exempel mitt gillande av Scarlett. Min slutsats: jag gillar henne när hon är fattig (you go girl!) men avskyr henne när hon är rik (*bankbank). 

Det var några händelser som jag blev SJUKT chockad/ledsen/upprörd/glad/hoppfull/arg över men eftersom detta är spoilerfritt tänker jag inte gå in i detalj. Men jag kan lugnt konstatera att jag felt all the feels! Och det är ju inte så konstigt eftersom det får plats rätt mycket händelser och dialoger emellan pärmarna på denna tegelsten.

Slutsats? Återigen, jag är SÅ stolt över mig själv för att jag läste den här boken, och alla klagomål och stundtals sega beskrivningar av krigstaktik var så värt det! Det kändes enormt segt att påbörja en läs-session med denna men efter tio sidor eller liknande så var jag helt inne i det. Dock fokuserade jag hemskt mycket på sidantalet, jag hade nerräkning och det var lite psykande.

Jag kan rekommendera Borta med vinden till människor som gillar långa böcker (obviously) och som inte har något emot en hel del beskrivningar av krigshändelser och långa händelseförlopp. Och sådana som uppskattar enorma karktatärsutvecklingar, extremt intressanta karaktärer, få en rejäl inblick i historien och en utmaning!

Om ni funderar på att läsa den här och tvekar? Tveka då lite till (detÄR ett stort åtagande) och börja sedan. Det kommer nog aldrig finnas ett "rätt" tillfälle att ta sig an en sådan här tegelsten, det är bara att göra det!


Här får den nu bo, och jag kommer kunna titta på den då och då och känna mig glad över att jag har läst den och fundera över allt som behöver fundera över vad gällande åsikter och handlingar i den. För det finns ganska mycket som jag måste smälta lite.

10/10 poäng.

Titel: Borta med vinden
Originaltitel: Gone with the Wind
Författare: Margaret Mitchell
Antal sidor: 1048
Utgivningsår: 1936

PS. Imponerande att Margaret har lyckats organisera och få ihop hela historien med tanke på att det inte fanns datorer på hennes tid.

3 kommentarer:

  1. Svar; Eller hur! Det var största anledningen till att jag började läsa på Engelska, det fanns så många böcker jag ville läsa som inte fanns på Svenska! :)

    SvaraRadera
  2. Den här tegelstenen står i min bokhylla och bara väntar.. Men som du säger den är ett rätt stort åtagande så den får nog vänta lite till. Men har som mål att försöka läsa ut den innan året är slut.. :)

    SvaraRadera
  3. Har den hemma och inte vågat ge mig på den. Men din recension får mig faktiskt att bli lite sugen på den ändå. Känner dock att jag ska vänta till semestern innan jag ger mig in i det projektet :)

    SvaraRadera