måndag 18 mars 2013

Recension - Gravity

Efter Fjärde Världskriget blev Jorden invarderat av varelser som är långt äldre än människorna, de kallas Ancients. Ancients vill acklimatisera sig till Jorden men de behöver antikroppar för att överleva klimatet. Detta får dem från alla invånare på Jorden över tio år. Klockan tolv varje natt tar varje invånare på sig en "patch" över ögonen som gör dem förlamade i kroppen så att en Ancient kan komma in genom deras fönster och genomföra "the Taking". Och här gäller en regel: Don't. Ever. Peek.

En kväll har Ari Alexander tappat bort sin patch. Detta är mycket allvarligt och när klockan närmar sig tolv lägger hon sig på sängen och låtsas vara förlamad. Hon lyckas hålla sig genom nästan hela proceduren, men hon tjuvtittar och får se en person som hon aldrig trott.

Detta sätter saker och ting i rullning och Ari inser att hon måste sätta stopp för ett nytt världskrig mot fiender som är långt överlägsna människan.

Den här boken var lite random. Det fanns liksom ingen startsträcka till någonting, no building up. Det var bara pang på, och det kändes alldeles för fåraktigt.

Världen var ganska svår att förstå sig på. I början hade jag jättesvårt att förstå hur allting hängde ihop. Kanske är det för att detta är den första sci-fi jag någonsin har läst, eller så var det hela bara lite förvirrade och det är inget fel på min uppfattningsförmåga. Även om samhället var lite odefinierbart enligt mig så var det vissa värderingar som jag tyckte var väldigt bra, till exempel så är jämställdhetsfrågan inte ens en fråga, kvinnor och män är precis lika mycket värda. En kvinna är premiärminister och huvudkaraktären Ari har lärt sig att bli en sorts militär och att hon ska tänka för sig själv.

Appropå Ari så tyckte jag att hon var ganska bra. Särskilt det här med att hon hade lärt sig att hon skulle gå sin egen väg och följa sitt eget huvud tyckte jag var grymt. Även att hon lärde sig att slåss och skulle bli typ befälhavare var bra. Jag måste bara påpeka att träningen som hon och de andra utsattes för var lite, lite lik det som Tris gick igenom i Divergent. Dock var det i Gravity mest bara en blek kopia, det höll inte samma standard.

Den manliga huvudkaraktären Jackson gillade jag inte särskilt mycket. Nej. Det gjorde jag helt enkelt inte. Deras romans däremot gjorde mig lite mer engagerad i boken, även om det inte var utfört särskilt bra.

Kriget som utspelade sig var av ganska obehaglig natur men det var ganska spännande. Här har Melissa Wests fantasi verkligen fått spela ut! Och det gick ihop någorlunda, men i det hela taget så hade jag önskat mer av boken. Mer av karaktärerna, mer av världen, mer av kärlekshistorien, mer av tekniken, mer av slutstriden...

Boken höll alltså bara knappt hela vägen, och för det fick den 5/10 poäng. Jag vet inte riktigt om jag ska fortsätta serien men, som sagt, så lockar omslaget extremt mycket och eftersom det slutade i en cliffhanger känner jag mig manad att läsa vidare. Vi får se...

Titel: Gravity
Författare: Melissa West
Serie: The Taking #1