onsdag 13 mars 2013

Pdf-bok och intervju med mig själv

Eftersom jag har sett att några av er fina bokbloggare har fått hem recensionsexemplar i form av Hemligheternas rike av Kristin Cashore så kunde jag absolut inte låta bli att mejla Semic och be om att få ett jag också. Svaret kom som lite av en överraskning eftersom jag fick boken som pdf!


Till vänster har jag tagit ett screen shot med min mobil där det även står hur många sidor boken har och till höger är det underbara omslaget! Nu får jag alltså åtnjuta boken antingen på min telefon eller på en läsplatte-aktig sak som jag har, vilket ska bli intressant... Jag ser OERHÖRT mycket fram emot att få läsa denna eftersom jag avgudar de första två delarna i serien. Tack Semic!

Det var punkt ett på dagordningen, den andra saken jag tänkte uppdatera er om är mitt skrivande. Och eftersom jag inte visste på vilket sätt jag skulle angripa saken så bestämde jag mig för att göra en liten intervju med mig själv för att få fram några vettiga svar.

- Hej Beate! Hur går det med ditt skrivande?
- Jo tack, det går ganska bra tycker jag. Jag har inte satt mig ner på ett tag men jag har ingen brådska.

- Varför har du inte det?
- Jag känner mig rätt säker på historien jag håller på med nu och jag litar på att den kommer vara lika levande och intressant även om några veckor.

- Hur många sidor har du kommit hittills?
- Runt 20 sidor med 11 punkter och typsnitt Times New Roman.

- Vad handlar din berättelse om egentligen?
- Den handlar främst om fyra tjejer som bor i ett slags kollektiv. Där alla är häxor...

- Det var inte så himla mycket att gå på, berätta mer!
- Eh... Jo, boken börjar med att en av de fyra tjejerna blir "upptäckt" av en av de andra häxorna, man har nämligen ingen aning om att man är magisk förrän man blir aktiverad. Sedan fortsätter det därifrån med att den tjejen hanterar den nya situationen, berättar för sin familj och hur lär sig om allt det nya magiska. Dessutom är relationerna emellan tjejerna väldigt viktiga. Och så är det ett mysterium på sidan av det som handlar om en häxa som bodde i kollektivet men dog för tretton år sedan.

- Tack, det var bättre. Vet du hur allting kommer att sluta?
- Japp. Inte exakt hur "slutstriden" ska vara, vart den ska äga rum och när och så, men jag vet hur historien sitter ihop och vem som är skurken. Skurk är ett väldigt fåraktigt ord nu när jag tänker efter...

- Visst är det! Jag använder det aldrig... Kommer du försöka göra en serie av den här historien också, precis som du tenderar att göra med alla dina andra skrivprojekt?
- Jag försöker att utgå ifrån att det bara ska bli en bok, men jag tänker hela tiden på vilket sätt karaktärerna skulle kunna utvecklas och hur historien skulle fördjupas om det hela fick fortsätta. Typiskt mig... Men det är nog min avsikt att göra detta till en ensamstående bok.

- Är det någonting som du har gjort annorlunda i denna skrivarprocess?
- Jag har gjort himla mycket mer efterforskningar! Mycket tid har spenderats åt att försöka bygga ihop världen, hitta på olika magiska varelser och komma på rimliga förklaringar till saker och ting. Däremot har jag en mycket lösare storyline nu, jag vet inte riktigt vad som ska hända i nästa kapitel, men jag vet hur händelseförloppet i stort ska se ut. Och så har jag musik på när jag skriver, vilket är nytt.

- Vad lyssnar du på då?
- Soundtrack till olika filmer. Favoriten just nu är Mirror, Mirror, den har en väldigt trevlig känsla. En lagom blandning lättsamhet och svårmod. Annars går det bra med vilken episk symfoniorkester som helst! Dock får det inte vara någonting som är alltför välbekant, Harry Potter, Narnia och Sagan om Ringen går därför inte.

- Jaha, då får jag väl önska dig lycka till! Hoppas du anstränger dig lite mer i framtiden för att hitta tid att sätta dig ner och skriva ner din bok.
- Ja, det ska jag...

PS. Om ni har några frågor som ni vill ställa, så får ni gärna skriva dem i kommentarerna!

4 kommentarer:

  1. Haha, rolig idé med att intervjua dig själv, brukar göra detsamma i mina anteckningsböcker ibland när jag försöker lösa problem i mina manus.

    SvaraRadera
  2. sv: Ja, jag såg att du också fick den som pdf, jag blev aningen chockad..hade hellre velat ha den i bokformat (allra helst eftersom jag inte har någon slags läsplatta), men det är klart att jag är glad för möjligheten att läsa den i överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  3. Hej! Såg din kommentar på bokhyllan.blo.gg där du gav henne tips om hur man t.ex får fler läsare. Där skrev du också om design och att du bara visste hur man ändrade Header på blogger.com. Och då undrar jag, hur ändrar man header där? Har fastnat totalt! Skulle bli jätte glad för tips och instruktioner! :)

    SvaraRadera
  4. Har för några dagar sen köpt hem boken från Bokus och längtar tills den trillar ner i brevlådan!

    SvaraRadera