torsdag 7 mars 2013

Översatt booktuber-tag: Scavenger Hunt - Bokhyllebingo!


Hej alla trevliga människor!

För några dagar sedan upptäckte jag en tag på youtube och jag tyckte den var så rolig att jag bestämde mig för att översätta den till svenska och göra den själv! På engelska heter den "Scavenger Hunt" och med min fria översättning blev det "Bokhyllebingo".

Det man ska göra är att hitta saker i sina bokhyllor enligt ett antal punkter. Totalt är det tjugo punkter vilket det betyder att det finns tjugo poäng att tjäna in. Det hela går ut på att få så många poäng som möjligt!

Här får ni se originalet:


Och nu är det min tur!


Jag taggar Cecilia, Johanna och Mathilda från Bokgläntan (gör den gärna båda två!), MiriamHannaLisa samt Eve att göra detta! Självklart behöver man inte göra en video av taggen, det går lika bra att lägga upp bilder på böckerna man hittat.

Det finns så himla många som jag hade velat tagga så jag litar på att ni sju gör ett bra jobb och fortsätter tagga folk! Nätkärlek till alla <3

Punkter:
  • Hitta en bok vars författare eller titel innehåller bokstaven Z
  • Hitta en klassiker
  • Hitta en bok med en nyckel på omslaget
  • Hitta något i din bokhylla som inte är en bok
  • Hitta den äldsta boken i din bokhylla
  • Hitta en bok med en tjej på omslaget
  • Hitta en bok som innehåller djur
  • Hitta en bok med en manlig protagonist
  • Hitta en bok med bara ord på omslaget
  • Hitta en bok med illustrationer
  • Hitta en bok som har guldbokstäver
  • Hitta en dagbok (sann eller påhittad)
  • Hitta en bok vars författare har ett vanligt namn
  • Hitta en bok som har en närbild på omslaget
  • Hitta en bok som utspelar sig i en tidig tidsperiod
  • Hitta en inbunden bok utan sitt omslag (dust jacket)
  • Hitta en turkos bok
  • Hitta en bok med stjärnor på omslaget
  • Hitta en bok som inte är för ungdomar (Young Adult)
  • Hitta en bok vars författare varken är engelsktalande eller svensk
OBS! Den sista punkten lade jag själv till eftersom det då skulle gå jämnt upp.

(Om det är någon som jättegärna vill göra denna men som inte blir taggad av någon kan ni kommentera här så taggar jag er med!)

8 kommentarer:

  1. Åh vad roligt det verkar! Jag har ju bara en bråkdel av mina böcker med mig i Oxford för tillfället, så ska fundera på lite hur jag ska göra. Det vore ju väldigt kul att vara med så ska se om jag kanske kan leka lite i husets övriga bokhyllor (beror på om det är böcker som överhuvudtaget är roliga att ta med) :)

    SvaraRadera
  2. Gud vad kul det verkar vara! Ska kanske ta och göra den här taggen själv! :D

    SvaraRadera
  3. Rolig tag det där! Har sett den på engelsktalande Youtube ett antal gånger - kul att du översatte den :)

    SvaraRadera
  4. Åh vad kul att du taggade mig! Ska självklart göra den så fort jag har tid, kanske till på söndag? :P

    SvaraRadera
  5. Åh, vad roligt! Denna ska jag verkligen göra! Kul att du taggade mig! :D Och det var en jätte bra video!

    SvaraRadera
  6. Låter jätteroligt!! Den måste jag absolut göra, får se om både jag och Johanna gör det eller hur det blir, hur som helst kul att du taggade oss:D

    SvaraRadera
  7. Åh, tänkte just häromdagen ifall jag skulle översätta den här själv, jättekul att du gjorde det! :D
    Ser fram emot att se den här gå runt på svenska bokbloggar!

    SvaraRadera
  8. Åh så kul! Tack för taggningen, ska lätt va med när jag har tid efter tentorna! ^^

    SvaraRadera