fredag 8 mars 2013

Med anledning av Internationella kvinnodagen

Jag tänker ägna detta inlägg åt grymma kvinnor inom litteraturen (se rubrik) och därför att kvinnor är viktiga. Jag tycker att de ("vi" måste jag kanske säga) har mycket att bidra med till samhället, och litteraturen!

Håll till godo!


J.K. Rowling.

Kvinnan. Myten. Legenden. Förebilden. Inspirationskällan. Tack ska du ha!


Evie från Paranormalcy-serien.

För att hon är kick ass, på sitt eget sätt. Även om hon älskar rosa och gillar att grotta ner sig i high school-serier så tycker jag att hon är grym.


Lyra Belacqua från Den Mörka Materian.

Ser ni hennes blick? Sådär trotsig är hon. Hon är modig och våghalsig och skränig och är inte rädd för att ta plats. Skitcool är hon!


Alanna från Lejoninnans sång.

Alanna vet vad hon vill och vågar bryta alla regler för att få det, en fantastisk förebild! Hon är både stark och omtänksam och går alltid sin egen väg.


Scarlett O'Hara från Borta med vinden.

Jag vet att hon ständigt blir anklagad för att vara bortskämd och allmänt korkad, och må så vara, men hon har många andra extremt avundsvärda karaktärsdrag! Hon vågar tänka för sig själv och inte följa med strömmen, hon är street smart (i den utsträckningen man kunde vara det på 1800-talet) och hon sliter för att försörja sin familj.

Har ni några litterära kvinnor som ni tycker bör hyllas?

3 kommentarer:

  1. Åå gillar att du har tagit med Evie! Jag älskar henne(och serien). Hon är grym :)

    SvaraRadera
  2. Åh Scarlett O'Hara <3 Trots bortskämdhet och själviskhet så älskar jag henne!

    SvaraRadera
  3. ÅH, jag gillar att du tog med Alanna! Det är alltför få som har läst böcker av Tamora Pierce! :)

    SvaraRadera