söndag 10 mars 2013

En vacker spökhistoria

I huset Nya Seklet är det för evigt vinter, för evigt natt. När Mercy ser ett spöke i dammen på ägorna börjar plötsligt frågor dyka upp i hennes huvud. Hur länge har det varit vinter? Varför är de aldrig vakna på dagen? Varför kommer hon inte ihåg sin mammas ansikte, eller hennes begravning?

När hon hittar en snödroppe på sin kudde och en vagt bekant man börjar ta kontakt med henne förstår Mercy att hon måste lösa mysteriet så att invånarna på Nya Seklet kan börja leva igen.


Det i princip första som slog mig var språket. Det är inte ofta som jag läser en bok och det bara slår mig om och om igen att skriftspråket är vackert, men här gjorde det verkligen det. Alla formuleringar och beskrivningar, det ät helt enkelt vackert.

Handlingen är en spökhistoria, och kommer nog så nära en skräckroman som jag någonsin har läst (vilket säger en del eftersom den här boken är för tolvåringar) och jag tycker att den är lite creepy. Det ligger liksom under ytan hela tiden att "någonting är lite creepy det här", och det förhöjer verkligen spänningen. Jag hade verkligen svårt med att försöka lista ut hur allting hängde ihop och jag tyckte att alla trådar knyts ihop bra i slutet.

Det var de sakerna som jag hann få en åsikt om när jag läste. Boken är nämligen otroligt kort (under tvåhundra sidor!). Jag brukar ju ha problem med böcker som är så korta och jag ska inte säga att Damen under isen var något slags undantag, men den var ganska trevlig att läsa i alla fall. Jag plockade faktiskt upp den för att jag ville ha något kort och lättläst att varva ner med emellan sessionerna av Borta med vinden...

Språket var verkligen det som höll det hela flytande för mig, utan det hade jag nog inte varit så motiverad att läsa klart denna, så det är ett enormt plus! Trevligt tidsfördriv och det känns inte som om jag har slösat min tid. 6/10 poäng.

Titel: Damen under isen
Originaltitel: Century
Författare: Sarah Singleton
Serie: Ingen!
Antal sidor: 186
Utgivningsår: 2005

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte den var svår att komma in i, men efter ungefär halva boken så blir man fast! :D

    SvaraRadera