tisdag 5 mars 2013

En övernaturlig thriller om böcker


Att läsa är för Jon inte längre bara en underhållning, det är ett sätt att kontrollera och påverka folks tankar och känslor. Människorna som har denna förmåga kallas lettorer. Innan hans fars död hade han varit ovetande om detta, men Lucas död bringade inte bara chock åt sin son utan lämnade även efter sig en bokhandel, ett splittrad hemligt sällskap och en stor hemlighet.

Allt detta måste Jon bringa sanning till för att rädda sina nyfunna vänner och, i förlängningen, hela världen.


Prologen på denna bok började mycket spännande och bra. Sedan hade historien sin lilla dipp och läslusten återkom efter några hundra sidor. Det var då man verkligen började få grepp om historien och ”den större bilden”, hotet som lurade i horisonten. Själva målet var att en motsägande grupp lettorer skulle få världsherravälde vilket jag tyckte kändes lite cheesy. Men innan den slutklämmen tyckte jag att det hela var ganska spännande!

Karaktärerna var säkert bra, jag har ingen aning eftersom jag inte fick lära känna dem. Historien var skriven på ett sådant sätt att man inte kom personerna nära, man fick bakgrundshistoria och tankar, trots detta brydde jag mig inte ett dugg om någon av dem. Det var en fullständigt plot driven bok.

Boken var ganska spännande, själva idén att läsandet hade ett slags förödande kraft var väldigt innovativt och jag tyckte att utförandet av det var väldigt bra. Magin blev liksom trovärdig.

Allting känns lite som en stor hyllning till böcker och läsande, och det är jättekul! Det är ju inte helt ovanligt att författare låter sådant sippra in i sina böcker (för att skriva en bok kräver ju rätt stor kärlek inför böcker eller hur?), men här hade författaren verkligen låtit den kärleken stå i centrum. Ibland blev det lite… sliskigt med för det mesta var det bara trevligt.

Det var en ganska spännande och underhållande bok som jag rekommenderar till er som gärna vill försöka er på något nytt som inte är inom ungdomsgenren. (Men om ni vill ha något lite tyngre än denna hyllning till läsandet så kan ni prova Dan Browns böcker om Robert Langdon, de är sjukt bra!). 8/10 poäng.

Titel: Skuggbiblioteket
Originaltitel: Libri di Luca
Originalspråk: Danska
Författare: Mikkel Birkegaard
Serie: -
Antal sidor: ca 430
Utgivningsår: 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar