lördag 9 februari 2013

Musik och böcker #1

För mig så är musik och böcker något som ibland går i varandra. Musik är till för att framkalla en känsla och kanske berätta någonting samtidigt. Böcker handlar om att berätta någonting och om den är bra så framkallar den en känsla.

Jag är övertygad om att varje bok har sin like någonstans i den enorma uppsjö av musik som finns. En del gånger hör och en låt och tänker att "den där passar ju perfekt in på den här boken!". Och eftersom jag har upplevt några sådana tänkte jag göra en liten serie av detta, musik som beskriver böcker!

Först ut är Haunted av Taylor Swift... Tryck på play så kommer jag att berätta vilken bok det handlar om nedan.


Det var när jag stod och väntade på bussen för några veckor sedan som det slog mig. Den här låten är När jag hör din röst av Stephenie Meyer! När jag väl sett sambandet var det så tydligt att jag knappt kunde tänka på något annat. Varenda rad i texten beskriver Bellas situation nästan kusligt bra...

Håller ni med mig?

2 kommentarer:

  1. Jag håller definitivt med, allra helst i andra versen. Fiffigt av dig att komma på det. :)

    SvaraRadera
  2. Haha jättesmart ju! Men alltså vad kul att du skriver om detta just idag! Du skulle bara veta hur otroligt passande det är:). (Hemligt just nu varför, men nästa vecka så... :D:D)

    SvaraRadera