måndag 4 februari 2013

Minirecensioner: Changeling, Fantastic Beasts and Where to Find Them och Through the Looking-Glass



Titel: Changeling
Författare: Philippa Gregory
Serie: Order of Darkness #1
Antal sidor: 256
Utgivningsår: 2012

Goodreads

Denna bok var dålig. Jag inleder med det och om ni inte är intresserade av att veta varför så kan ni helt enkelt hoppa över till nästa bok.

Handlingen var hafsig och osammanhängande. Karaktärerna var det som sken igenom lite, lite mer men utvecklingen var noll och jag kommer inte att få veta vad som händer med dem eftersom jag är helt ointresserad av handlingen i övrigt.

3/10 poäng.



Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Författare: Newt Scamander (J.K. Rowling)
Serie: Harry Potter Companion books #1
Antal sidor: 88
Utgivningsår: 2001

Goodreads

Den här boken var jättesöt. Jag har bläddrat i den när jag var liten och kollat in de olika varelserna, men nu hade jag vett att även läsa förorden och det var jätteintressant!

Rowling har verkligen sin värld klar för sig och det var väldigt roligt att få veta mer om den. Dessutom är det lite kladd här och var som ska föreställa Harry, Ron eller Hermione, det tycker jag är jättekul!

8/10 poäng.


Titel: Through the Looking-Glass (And What Alice Found There)
Författare: Lewis Carroll (eg. Charles Lutwidge Dogson)
Serie: Alice #2
Antal sidor: 84 (OBS jag läste den som e-bok!)
Utgivningsår: 1871

Goodreads

Jag gillar det här. Det är bara nonsens men det är väldigt smart och roligt. Uppfinningsrikedomen med användningen av språket är jättestor, många ordvitsar och liknande vilket får mig att undra hur den svenska översättningen ser ur egentligen...

Den är inte riktigt lika random som Alice in Wonderland, utan har en tydligare struktur, men jag gillade det bättre när det var lite all over the place. Den gav mig inspiration!

9/10 poäng.

1 kommentar:

  1. Hmm jag ser att du inte är nått stort fan av Changeling... :) Jag va sugen på att läsa den innan.. nu vet jag inte, är den riktigt tråkig?

    SvaraRadera