lördag 16 februari 2013

Läs inte vidare om du tror att detta är en positiv recension


När Sovays pappa är på väg att bli arresterad för att vara emot regimen och stödja de franska revoltörerna bestämmer hon sig för att bli stråtrövare, för att ta från de rika och ge till de fattiga. På vägarna får hon nya bekantskaper och råkar hamna i knipor som skulle kunna resultera i ett mycket värre öde än galgen…


Okej, problem nummer ett: varför bestämde hon sig för att bli stråtrövare? Jag förstår inte Sovays motiv ett enda dugg! Oj, min pappa ska bli arresterad, jag börjar råna av folk som kommer förbi i dilegenser?!

Sovay var antingen den hårda stråtrövaren som njöt av att terrorisera folk som kom förbi på vägen och rikta pistolen mot dem eller så var hon den skötsamma rikemansdottern. Denna identitet gick inte ihop för mig, hon kändes inte trovärdig. Jag kan förstå att hon fann någon slags tillfredställelse över att ha kontroll eftersom hon var en ung flicka på 1700-talet men detta tycktes författaren tro gå hand i hand med överdrivet våldsamma impulser, som hon ändå aldrig agerade utifrån. De behövde bara vara där för att läsaren skulle förstå att Sovay var en tuff tjej och ingen mes.

I historien blev det ett litet uppsving efter ungefär halva och jag kände att detta kanske till och med skulle kunna bli lite intressant, men ack så fel jag hade… Det blev bara ännu värre. Plötsligt blev det som innan varit något slags Wilda Western-inspirerad berättelse med rånare och Franska Revolutionen till en gotisk skräckberättelse á la Frankenstein! Till detta säger jag bara BLÄ!!!

Vartefter historien fortskred så träffade Sovay på inte mindre än tre män som alla suktade efter henne. På slutet skulle jag nästan inte ha blivit förvånad om alla män i hennes närhet plötsligt friade till henne och de allihop ingick något slags polygamiskt äktenskap! Nej, nu överdrev jag… Men det var alldeles för otrovärdigt och jag gillade det inte.

Språket fångade mig inte alls. Det var tråkigt att läsa, det kändes som om det var fyra ord i genomsnitt per mening. I början verkade berättelsen och skrivspråket vara anpassat för lite yngre läsare men ibland kom det lite våldsamma eller känsliga partier innehållande tortyr, lik och avrättningar. Jag blev inte riktigt klok på vilken åldersgrupp boken var riktad till.

De sista hundrafemtio sidorna skummade jag bara igenom, och som ni kanske vet skumläser jag ALDRIG! Det händer bara om boken är sjukt ointressant och jag vill ha den klar så fort som möjligt. Jag kommer knappt inte ens ihåg hur boken slutade, jag la ner den och gömde den så lågt ner i min bokhylla som möjligt så att jag ska slippa se den.

0/10 poäng skrev jag i min läsdagbok att den fick. Men kanske var jag lite hård… Den kanske förtjänar en etta. Definitivt bland det sämsta jag har läst.

Titel: Sovay
Originaltitel: Sovay
Serie: Ingen!
Författare: Celia Rees
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: ca 360

PS. Och den här raden "Hon kämpade för livet. Hon rånade för kärleken." Bullshit! Hon rånade inte alls för någon kärlek, hon rånade för att hon fick en kick av det! Muttermutter...

PS2. Det kändes nästan skönt att lacka så mycket på den bok. Ni var duktiga om ni klarade er igenom hela!

3 kommentarer:

  1. Jag blev också besviken på den här boken. Det kändes som en idé som skulle ha kunnat bli jättebra, men istället blev det bara helt platt.

    SvaraRadera
  2. Intressanta tankar. När jag läste denna för ett par år sen tyckte jag att den var jättebra! Jag har precis börjat läsa den igen i förhoppningar om att den skulle vara lika bra, kanske t o m bättre. Men efter att ha läst din recension förstår jag att jag antagligen inte kommer tycka lika mycket om den, då jag tänker mer om... tja allt jämfört med vad jag gjorde när jag sist läste den. Men jag hoppas verkligen att jag fortfarande gillar den! :D

    SvaraRadera
  3. SVAR: Jag var fullt medveten om rubriken, men jag blev liksom nyfiken på vad det var som gjorde att du inte tyckte om den. Så som jag kommer ihåg är den superbra, så därför kände jag mig ändå tvungen att läsa vidare >.< typ... xD

    SvaraRadera