torsdag 28 februari 2013

En mycket trevlig uppföljare


Det är sista dagen på terminen och Percy Jackson är överlycklig över att ha klarat av att gå på samma skola i ett helt år utan att bli relegerad. Och en enda dag borde han klara av att hålla sig borta från trubbel. Eller...?  Annabeth kommer till undsättning och lyckas rädda honom ur den farliga situationen som uppstår och räddar honom och hans skolkamrat Tyson.

De beger sig självklart till Camp Half Blood men där står heller inte allting rätt till. Thalias Tree (jag vill inte översätta det till Thalias träd, det låter för fånigt…) är infekterat och detta påverkar hela Camp Half Blood. Annabeth, Percy och Tyson måste lista ut hur de kan rädda trädet innan det är för sent.


Min utgåva är bara så gullig och historien var väldigt spännande och allting var bara så trevligt. Boken är inte så lång och tog därmed inte så lång tid att läsa ut. Det tog faktiskt så kort tid att jag liksom inte hann med att skriva ner några synpunkter på det (jag brukar göra det med böcker jag ska recensera) och det måste jag väl ta på ett tecken att allt var bra!

Percy är en jättebra huvudkaraktär, han är lite under dog-aktig men han accepterar det med sig själv och det tycker jag är starkt av honom. Hans reaktioner och tankar och känslor kändes väldigt äkta så även om jag aldrig har varit en trettonårig pojke så kunde jag relatera till honom. Och jag tycker det är jättefint på vilket sätt hans och Annabeths förhållande utvecklas.

Och Tyson!!! Herregud Tyson! Jag vill inte säga något mer, men hans del i historien var ju bara så himla oväntat. Ännu en gång eloge till Percy. (Förlåt om detta låter svamligt för er som inte har läst, men jag vill inte spoila er.)

Historien går väldigt fort fram, ingen tid att förlora! När de kommer till Camp Half Blood så har de väl fem dagar på sig att ge sig ut på sitt quest och rädda allihop och detta gör ju att allting måste ske ganska fort. Det var skönt tycker jag att det inte var någon dötid, i många YA-böcker så är det mycket hjärta och smärta medan ingenting speciellt händer, men i Middle Grade verkar det vara mer fokus på historien. Mycket trevligt. Jag älskar också på vilket sätt Rick Riordan väver samman den grekiska mytologin och sätter en egen twist på det.

Jag måste bara få påpeka att även om denna bok är ganska lättsam så råkar faktiskt personerna ut för väldigt farliga situationer. Den är lite våldsam på det viset, kan man väl säga, men eftersom problemen och situationerna behandlas på ett så lättvindigt sätt blir det inte läskig. Men om den hade varit skriven på ett annat sätt ur en annan synvinkel skulle storyn ha kunnat bli himla våldsam och obehaglig, tror jag.

Skrivspråket är väldigt slående och komiskt, det är lätt och enkelt att läsa men ändå slår det an en ton som gör det hela väldigt uttrycksfullt på något sätt.

8/10 poäng!

Titel: Percy Jackson and the Sea of Monsters
Författare: Rick Riordan
Serie: The Olympians #2
Antal sidor: 279
Utgivningsår: 2007

PS. Det ryktas om att även denna ska bli film! Återigen, trevlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar