fredag 22 februari 2013

Det här med mitt bok-köpstopp...

Jag tänker inleda med en video av the lovely Ariel Bissett som förklarar problemet jag har extremt bra.


Om ni inte orkar titta på hela viden (vilket jag rekommenderar, den är rolig!) så är detta the deal: jag äger just nu 216 böcker varav jag har läst 128. Detta är pinsamt och måste göras någonting åt! Undantag får endast ske om jag ska köpa de fortsättande delarna i en serie jag håller på att läsa, om en bok som jag väntat på länge precis har släppts eller om det är en bok som jag verkligen vill ha som är riktigt billig.


Paranormal

Jessica’s Guide to Dating on the Dark Side
Daughter of Smoke and Bone
Born Wicked
Mystic City
Everneath
Delirium
Gravity
The Summoningg
Sweet Venom

Fantasy

Över näktergalens golv
A Games of Thrones

Middle grade

Percy Jackson and the Sea of Monsters
Resan till River Sea
Reckless

Historiska

Vixen
Witchstruck
The Kingmaker’s Daughter
Grave Mercy
Scarlet
Sovay
Det bästa av allt
Ljusets dotter

Klassiker

Jane Eyre
Borta med vinden
Sense and Sensibility
Miss Mary Bennets självständighet

Deckare/mystery

Trollkarlens trast
Kryptan
Strindbergs stjärna
Skuggbiblioteket

Allmänna hyllvärmare

Se min älskade
Choklad
Ödets vägar
En shopaholics bekännelser
Bara vanligt vatten

Tillsammans är detta 35 böcker och vartefter att jag läser ut dessa böcker kommer jag att stryka dem från listan (vilken även sitter i pappersform på baksidan av min dörr). Jag kommer även lägga in denna lista då och då efter att jag har strukit så att ni får se hur det går för mig (á la Hanna när hon hade en lista över böcker hon skulle läsa ut).

När dessa är utlästa upphör bok-köpstoppet, men det finns ingen anledning att börja tokköpa böcker igen bara för det, jag kommer fortfarande ha en massa olästa i hyllorna. De kommer i alla fall inte vara lika många...

Det är många andra bokbloggare där ute som har bok-köpstopp så jag önskar all lycka till dem och hoppas att detta kommer gå vägen även för mig!

4 kommentarer:

  1. Detta verkar som en bra idé, du har väääldigt många olästa böcker Beate :P
    Å, A game of thrones vill jag också läsa !
    Du får tala om ifall den är bra eller inte om du hinner först ;) //Å

    SvaraRadera
  2. Räknade precis att jag har ca 30 olästa här i Lund och säkert mer än 30 till i Stockholm... så ja jag har en del jag med :P Men tycker det är en okey mängd. Har alla i en egen hylla ^^
    Får bara flytta över dem till de riktiga hyllorna när de är lästa ^^

    Köptstopp funkar inte för mig, har försökt går inte. Får försöka minska antalet köp och mängden i köpet.. men kommer nog inte gå det heller :p

    SvaraRadera
  3. Jag rekomenderar att du läser Scarlet, A Game of Thrones, Delirium och Percy Jackson-boken snart! Alla är riktigt bra! :D

    SvaraRadera
  4. AAAAH, JAG ÄLSKAR HENNE! Har sett en annan video innan den här av Ariel, men nu... PRENUMERANT! xD Jag har också för många böcker... har nog 45+ nu tror jag. Men flyttade igår över alla olästa till den ena bokhyllan på ungefär... två rader, och har haft köpstopp fram till Mars nu. Men, tror jag håller med Ariel, och ska köpa kanske två böcker i taget istället för flera på en gång. Det känns vettigt. Ska även försöka mig på att läsa typ varannan riktigt gammal bok, varannan ganska ny bok, för att bli lite effektivare. Och kanske temamånad... yes, that sounds good.

    SvaraRadera