torsdag 7 februari 2013

Beautiful Creatures - recension!

Ethan bor i den lilla sydstatsorten Gatlin där alla känner alla och ingen får sticka ut. Han bor med Amma, en väldigt vidskeplig modersgestalt och en pappa som lever som en vampyr, jobbar på sin bok på nätterna och sover på dagarna. Den enda han därför kan berätta om de underliga drömmarna för är sin bästa vän Link, som även är son till den första ladyn i Daughters of the Amerikan Revolution.

Men plötsligt börjar en ny tjej i stadens high school, någon som verkligen sticker ut. Vartefter Ethan får reda mer om Lena Duchannes inser han att det finns många mörka hemligheter som omsvärmar henne och Gatlin och så snart han börjar komma en på spåren finner han många, många fler.

För det första: helt sjukt fint omslag! Bilden är nästan tagen i negativ, med silhuetten av träden och sedan det svarta och den underbara lila texten! Jag var redan kär. Alltså det fanns inte så mycket att förlora när jag börja läsa boken, och nu efteråt kan jag lugnt konstatera att innehållet är ännu bättre än utsidan.

Den lilla staden som allting utspelar sig i tycker jag var väldigt intressant, man växer upp med samma människor som man går i high school med, man känner brevbäraren och sina vänners föräldrar är nästan som ens egna. Samtidigt som man har den lilla idyllen framför sig så finns det stora hemligheter personerna emellan och det finns en helt otrolig historia bakom staden.

Författarna har nämligen vävt samman historien om Lena och Ethan med delar ur inbördeskriget och detta tycker jag ger hela historien en helt ny dimension. Även om allting bara var påhittat så kändes det som om jag fick en större förståelse för de samhällen som blev kvar efter kriget och hur viktig det är i deras nutid. De återskapar till och med scener ur kriget och detta är värsta publikmagneten! Väldigt intressant...

Magin är väldigt speciell. Det finns liksom inga tydliga ramar, men trots det så kändes det väldigt logiskt så fort man vant sig vid det. I början var jag lite konfunderad men efter att det hade gått ett tag hade jag förstått "andan" i magin och då blev det jättebra. Eftersom det är lite voodoo och liknande vidskeplighet med så blev det ännu mycket bättre, det var inte bara trollstavar och trollramsor.

Jag älskar språket! Det är helt i min stil, verkligen! Det är beskrivningar av saker och det är tankar och det hela tycker jag bara känns så himla mysigt och fint. Dessutom, när vissa karaktärerna pratar så framgår deras speciella dialekt och det var väldigt roligt! För min del var det inte svårt att förstå vad de sa utan det förhöjde bara trovärdigheten och blev mer intressant. Och sången! Jag älskar sången! Den vävdes ihop så skickligt i historien.

Som ni kanske redan vet så är den skrivet ur Ethans perspektiv och det är ännu en sak som gör denna bok speciell. Det är inte ofta man stöter på en manlig huvudroll i paranormal romance, enligt mig. Och det var fascinerande att ta del av en sextonårig killes tankar och låta honom föra historien framåt (även om en del referenser avslöjade att boken är skriven av två kvinnor), men i allmänhet så tycker jag att han var trovärdig.

Lena var inte så trovärdig, men det gjorde ingenting, hon var jättebra ändå! Jag älskar hur hon skriver hela tiden och halsbandet som hon har. (Och det ska bli himla intressant hur det kommer bli på filmen i hennes rum!) Det jag uppskattade mest med både Lena och Ethan var att de båda betedde sig som sin ålder, detta är viktigt för karaktärer enligt mig.

Som det kanske har framgått så tyckte jag jättejättemycket om den här boken, den var speciell och spännande och intressant. Den har över femhundra sidor men till och med det är något jag uppskattar med den, jag gillar långa böcker. Dock så känns känns det som om Garcia och Stohl inte prickade rätt helt eftersom jag inte fällde en endaste liten tår på slutet...

Men jag fruktar icke! Förhoppningarna på serien är mycket höga och jag tror verkligen att utvecklingen kommer bli spännande när man får veta mer om magin och bakgrundshistorierna. 9/10 poäng.

Titel: Beautiful Creatures
Serie: The Caster Cronicles #1