lördag 23 februari 2013

Beautiful Creatures filmrecension-ish!


Japp, för nästan en vecka sedan gick jag och såg Beautiful Creatures på bio med två trevliga vänner! Och filmen var väldigt underhållande och trevlig, men jag har lite andra åsikter också. För det första, Ethan Lawson Wate...


Jag ber så hemskt mycket om ursäkt Alden Ehrenreich men du stämmer verkligen inte överens av min bild av Ethan! Du gjorde ett bra jobb men för mig så var det svårt att acceptera dig... Vårt förhållande kändes lite... skavigt. Och trots att du bara är 24 så kändes du mycket äldre ut och Ethan ska vara sexton... Dock tänker jag inte fortsätta hålla allt detta emot dig inför nästa gång jag tittar på filmen (för det tänker jag göra!) men jag måste bara ha det sagt.



Alice Englert! Din söta, söta människa! Ditt hår är rufsigt och din mängd kajal berodde på vilket humör du var på, helt underbart! Du stämmer precis in på min uppfattning av Lena. Jag har INGET att klaga på.


Med denna bild vill jag inte understryka Alices fantastiska skådespelarinsats, utan rikta lite ljus mot manuset! Allting kändes så äkta och fint och klokt. Språket var verkligen något jag uppskattade med boken och även om det inte matchade riktigt så var jag helt såld på filmmanuset! Om ni ska se denna, försök lägg märke till det!

Dock hade jag lite svårt med att vänja mig vid dialekten, av någon anledning hade jag inte väntat mig att den skulle vara så framträdande, men det var den. Och så ska det ju vara eftersom det är en stor del av känslan i boken.


Ser ni vad detta är? Soundtracket! Helt fantastisk musik, riktigt haunting och passade extremt väl ihop med handlingen. Tror nästan att jag tänker köpa det för att ha när jag ska skriva... eller bara när jag känner för något lite mörkare och mystiskt.



Med detta försöker jag illustrera magin och känslan av alltihop. Jag kan bara säga att jag tyckte det var jättebra. Mystiskt och lite allmänt oförklarligt.

... Handlingen. Själva storylinen. Jag kom inte på någon bild som kunde representera det så ni får klara er utan! Handlingen skiljer sig väldigt mycket från den i boken! Bara så att ni är beredda på det. Det är helt olika, vilket jag blev väldigt chockerad över. Det fungerade, men jag  hade gärna velat ha det lite mer i linje med boken...

Ja, vad mer kan jag säga? En jättetrevlig film och jag ser fram emot att få köpa den och kunna titta på den igen hemma.

8,5/10 poäng!

1 kommentar:

  1. Kul att äntligen läsa en positiv rec om filmen, ska gå och se den men har bara hört dåliga saker om den.

    Men har inte läst boken så hoppas jag gillar den som dig ^^

    SvaraRadera