söndag 6 januari 2013

Korp-pojkarna


Alla som någonsin har spått Blue har sagt att om hon kysser sin sanna kärlek kommer han att dö. Detta inkluderar Blues egen mamma, mammans två bästa vänner Calla och Persephone samt alla andra excentriska kvinnliga släktingar hon har.

Blue själv är däremot inte det minsta synsk. Det hon gör är att hon gör signalen starkare för de som är det. Men sedan en kväll när hon ska agera energiledare ser hon en ande av en pojke, och den enda förklaringen till det är att hon antingen har dödat honom, eller så är han hennes sanna kärlek.

Pojken, Gansey, visar sig gå på den lokala privatskolan Aglionby, som har rykte om sig att ha de mest bortskämda och hänsynslösa elever som går att finna. Gansey är djupt indragen i en jakt efter en sedan länge död, irländsk kung som han är övertygad om att kunna väcka till liv. I sitt sökande har han sina vänner Adam, Ronan och Noah, men de har egna problem att fokusera på.

Det ska visa sig att Blues regler om att hålla sig borta från pojkar, speciellt pojkar från Aglionby, blir omöjligt att inte bryta när hon snärjs djupare in i en värld som hon aldrig kunnat ana existerade.


 Den här boken var verkligen inte som jag hade väntat mig. Jag hade trott att jag skulle få lite djup paranormal romance och att det skulle vara mycket bra. Vad jag inte hade väntat mig var allt det excentriska, magins karaktär, hur snobbiga Aglionby-pojkarna var eller hur olycklig deras situation var. Och jag hade verkligen inte väntat mig en sådan spänning och mystik. Boken består av ett mysterium och en kamp, relativt lite om kärlek, något jag blev väldigt glad över att upptäcka.

Maggie Stiefvaters språk är något jag har hört mycket om och jag kunde inte låta bli att granska meningsbyggnaderna lite extra noga för att se om det verkligen var så fantastiskt som folk säger. Och jag kan inte säga att jag blev besviken. Det var vackert och på pricken men kändes inte ett dugg framtvingat. Det var några speciella meningar som jag fastnade väldigt mycket för och läste om flera gånger för att verkligen ta till mig orden.

Karaktärerna i den här boken var väldigt säregna och speciella. Gansey, Adam och Ronan var väldigt fascinerande att läsa om, deras dynamik, sättet de agerade, hur mycket de bråkade, men att deras vänskap trots allt var så otroligt stark. Relationerna var komplicerade eftersom Adam är den enda av dem som är fattig, och huruvida vänskap kan överbrygga sådana olikheter. Det hela var helt enkelt jätteintressant att läsa om.

Jag skulle kunna ta upp alla andra karaktärer i boken och berätta om hur intressanta de också var på olika sätt, men det skulle ta för lång tid. Tro mig på mitt ord bara, alla var intressanta!

Vad jag inte visste om denna bok när jag köpte den var att det skulle bli en serie. Detta uppdagade sig för mig någon gång i mitten av boken eftersom det var väldigt tydligt att allting inte skulle hinnas med på bara en bok. Det braiga med detta är att relationerna emellan huvudkaraktärerna kommer utvecklas mer (och det ser jag mycket fram emot att få läsa om) och att handlingen inte behövde stressas framåt. Det mindre braiga med detta är att det var en del saker som förblev oförklarade och som jag gärna vill ha reda på. Allra helst nu med en gång.

Handlingen var spännande, speciell och intressant och när jag försökte förklara handlingen för min mamma sa jag att det var som Dan Brown fast med tonåringar och magi. Detta är väldigt bra eftersom jag gillar Dan Brown, är en tonåring och helst inte läser böcker utan en liten gnutta magi. Det var en oerhört bra kombination.

9/10 poäng. Jag ville inte ge den tio eftersom jag anar att det bästa är yet to come!

Titlel: The Raven Boys
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Raven Cycle  #1
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 454

1 kommentar:

  1. Väldigt bra recension! Jag funderar på att beställa hem den här boken snart! Den låter jätte bra :D

    SvaraRadera