torsdag 17 januari 2013

Känslan av böcker (i detta fall en väldigt speciell sådan)

Bara genom att vara i närheten av vissa böcker kan de inge känslor. Man behöver inte ens slå upp den och titta på några ord för att det ska ske, det kan bara vara så att den står i ens bokhylla, fortfarande oläst. Trots detta inger den en känsla av hemtrevnad, uppspelthet, längtan, sorg och glädje.

En sådan bok har jag i min närhet nu. Och det är Insurgent av Veronica Roth...


Som ni kanske vet så läste jag Divergent i december och... tja... jag älskade den... lite sådär lagomt världomvälvande mycket. Och det är helt fantastiskt, men det har vissa baksidor.

Mina förväntningar på Insurgent är ungefär så höga som någon förväntning på någon bok någonsin kan vara. Jag är väldigt, väldigt angelägen om att den ska vara lika fantastisk som dess föregångare. Till saken hör också att jag har hört många säga att Insurgent bara var sådär, vilket gör mig väldigt nojig. Jag vill bilda mig en egen åsikt.

Jag är lite rädd för att börja läsa den ifall jag inte skulle älska den lika mycket som Divergent, och att hela serien på det sättet ska vara förstörd (ja, jag vet, det är lite dramatiskt av mig).


En annan slags baksida med detta är att chansen är väldigt stor att även om Insurgent inte har samma standard som dess föregångare, att jag kommer tycka att den är fantastisk oavsett. Eftersom den första boken var så bra och att jag mer eller mindre kommer tvinga mig själv att tycka om den. Alltså är min bedömning inte opartisk på något sätt.

Sammanfattningsvis, jag dör lite av förväntan inför att läsa Insurgent och den får mig att känna mig alldeles trevlig inuti bara genom att vackert stå där i min hylla. På grund av detta befarar jag att jag kommer låta den stå där oläst ett tag. Vi får se hur länge den trevlighetskänslan räcker och jag till slut vill se vad som står i den också.

Jag tänkte att ett citat från Nightshade av Andrea Cremer skulle avsluta detta inlägg, trots att jag inte ens läst boken i fråga. Den verkar bara passa in väldigt bra på den nuvarande situationen.

"Ah. Too personal." He raised his eyebrows. "The relationship of a girl and her favorite novel can be a complex indeed." 

1 kommentar:

  1. Men läs den kvinna ! Jag skulle inte kunna vänta o kasta mig över den, sån är jag haha :P
    Jag har fortfarande inte skaffat mig Divergent, kanske borde göra det... :) //Ås

    SvaraRadera