fredag 25 januari 2013

Happy Bookaholic samt tävling!

Jag har blivit taggad! Och sådant är alltid jätteroligt. Denna gång av både Hanna och Maddie, tack så mycket!

Och om du klickar på länken till Maddie kommer du också till en tävling som hon håller på med just nu, där man kan vinna de första två delarna i Richelle Meads Vampire Academy-serie samt de första två delarna i en annan serie av författaren Sherrolyn Kenyon! Jag vill gärna ha Törst och Fruset blod eftersom det är så många som tycker om serien. Det  är dags för mig att pröva på dem, jag med!

Med det sagt börjar jag med taggen:

1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
- Vad älskar jag INTE med att köpa nya böcker?! Kanske det faktum att de kostar pengar, annars är det bara härligt. Att de är nya, pärmarna är stela och knakar när man öppnar boken, lukten, de (oftast) glansiga omslagen och känslan att jag precis införskaffat mig ett stort äventyr som bara väntar på att jag ska ta del av det!

2. Hur ofta köper du nya böcker?
- När tillfälle dyker upp. Till exempel när jag var i Stockholm, när jag var i London, när det är rea eller när en bok jag längtar efter precis kommit ut! Det är inte ofta alls jag spontanköper böcker (om de inte är second hand och kostar tre kronor styck) utan jag brukar samla på mig en stor hög med böcker och sedan beställa, efter noggrant övervägande om vilka jag ska välja.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online - vad föredrar du?
- Jag måste säga bokhandlar online eftersom det kostar mindre där. Nästan hälften så mycket som i en fysisk! Och det är skandalöst. De gångerna jag däremot varit i London har böckerna där varit lika billiga som på internet och i sådana fall föredrar jag fysiska bokhandlar!

4. Har du någon favoritbokaffär?
- Jag har bara besökt SF-bokhandeln i Stockholm två gånger, men det är något magiskt över stället... Alla vackra, engelska böcker som dessutom är alldeles NYA! De ser man aldrig i verkligheten, bara på datorskärmen, så det är jätteroligt att vara där. Annars är jag ett stort fan av adlibris på internet. Jag brukar surfa runt där när jag har tråkigt...

5. Brukar du förbeställa böcker?
- Nej, det har jag aldrig gjort. Jag förstår inte hur det fungerar...

6. Har du en månadsbudget för bokinköp, som du inte får överskrida?
- Nej, inte direkt, men lite åt det hållet. Jag samlar mitt studiebidrag i olika högar, en busskortshög, en klädhög, en bokhög osv. Och alla böcker i bokhögen får jag spendera på böcker precis när jag vill, förutsett att det finns någonting där!

7. Bokköpstopp - är det något för dig?
- Definitivt. Jag är i mycket stort behov av ett bokköpstopp just nu. Ska inrätta ett efter februari (bokrea, ni vet?).

8. Hur stor är din bokönskelista?
- Hur stor som helst. Det går inte att räkna, jag håller i alla fall inte koll på ett exakt nummer. 229 har jag i min to-be-read-list på Goodreads. Det säger ju en del.

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU?
- Hemligheternas rike av Kristin Cashore! Insurgent #3 av Veronica Roth (jag vet, den har inte ens en titel, det är låååångt kvar)! The Elite av Kiera Cass! Dessa tre böcker skulle göra sig väldigt bra i min hyllor just nu...

10. Vem taggar du?
- Eve och Anna, för de har jag sett att de inte gjort taggen. Men om du inte har gjort det och känner en enorm lust att göra den, känn dig taggad utav mig!

1 kommentar:

  1. Sv: Jag hoppas att jag kommer att tycka bättre om uppföljaren :) Tänker oftast inte så jätte mycket på plot holes heller, bara de inte blir för stora. Men i slutet av den här boken blev det lite för mycket x)

    SvaraRadera