söndag 13 januari 2013

Författare som har liknande titlar på sina böcker

Jag har tänkt på att det finns två författare och två av deras böcker som jag av någon anledning brukar blanda ihop när jag pratar om dem. Nämligen dessa:


Och


Detta är bara i tal, när jag ser bilderna eller hör talas om författarna så har jag inget problem med att särskilja dem... Mycket mystiskt. Jag tror dock att det har någonting med att jag tycker att Francesca och Katherine är lite lika på något sätt.

När jag skulle söka reda på mer om det här så insåg jag att det finns ytterligare två titlar av dessa författare som liknar varandra något fruktansvärt!


Och


Looking for Alibrandi är Melina Marchettas debut och kom ut 1992 medan Looking for Alaska kom ut 2005. Kanske hade John Green Melina som förebild...?

3 kommentarer:

  1. hmmmm... Varför känner jag igen titeln "Looking for Alaska" ? Är det du som pratat om den förut ? :P
    //Ås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det kan det mycket väl ha varit ;) Annars så är den ganska välkänd även för icke-boknördar också :)

      Radera
    2. Av någon anledning känner jag ett behov av att ha den boken... grejen är ju att jag inte ens vet vad den handlar om, haha :P //Å

      Radera