onsdag 23 januari 2013

City of Glass


Ni har troligtvis alla hört talas om Cassandra Clares Mortal Instruments-serie så jag tror inte att jag behöver någon större summering av handlingen. Jag tror det räcker med detta:

Ett krig kommer utspela sig. Frågan är vem som kan och vill delta i striden, på vems sida och vilka som kommer överleva.


 Jag slås av hur otroligt komplicerad historien är. När man väl trodde att det inte skulle kunna bli mer intrasslat och sorgligt så visar det sig att, jovisst det kan det! Och detta är helt otroligt, tankeverksamheten som Cassandra måste ha lagt ner på att få allt detta att gå ihop måste ha varit helt enorm! Jag är djupt imponerad.

Världen är extremt intressant. Jag har på senare tid har fått väldigt stor respekt för sådana som klarar av att hålla en konsekvent linje på allt som kan tänkas hända i världen (på grund av eget skrivande), vilka restriktioner som finns, vilka seder, vad man använder för ord när man hälsar och så ungefär tusen stycken olika frågor till som man måste ha med sig svaren på när man skriver. Det känns så naturligt när jag läser, som om världen redan fanns där och Cassandra bara behövde skriva ner den och inte själv komma på vilka kryphål som hade kunnat finnas. För det finns inga kryphål. I alla fall så hittar inte jag några.

Det jag gillade med denna bok var att den utspelade sig i Idris, i huvudstaden Alicante. Att få se hur alla Shadowhunter-människorna bodde och vad för slags samhälle de levde i var jätteroligt! Man hade ju redan utforskat världen av Shadowhunters and Downworlders i New York, nu var det dags att byta perspektiv.

För att övergå till karaktärerna så kan jag ju med enkelhet konstatera att Jace är den som jag tycker var absolut intressantast att läsa om. Som sagt, när man trodde att det inte skulle kunna bli mer komplicerad och skruvat, så blev det så i alla fall. Extremt välskriven. Man förstår honom varje gång han gör något idiotiskt.

Clary är också väldigt trevlig att läsa om, även om hon inte är riktigt så intressant som Jace. Jag gillade hennes tankar och funderingar och det kändes som om hon hade mycket realistiska känslor. Det allra mest enastående och fascinerande var ju ändå när dessa två personer var i samma rum. Jag höll andan varenda gång.

Jag ska också skänka en god tanke till alla andra karaktärer i denna bok, Cassandra fick det att kännas som om var och en av dem hade förtjänat en helt egen bok med samma händelser fast ur den personens synvinkel.

Det finns mycket mer att säga om detta, hela fenomenet är så stort! Historien är mörk men samtidigt ljus och den är helt otrolig men samtidigt väldigt logisk. Jag förstår helt enkelt varför denna serie har fått så mycket uppmärksamhet, den är verkligen speciell och one of a kind!

10/10 poäng. Det var klart redan efter att jag hade läst trettio sidor. Jag tror jag skrev 100/10 i min läsdagbok, men den officiella siffran är 10… Den överlägset bästa boken i serien hittills.

Titel: City of Glass
Serie: The Mortal Instruments #3
Författare: Cassandra Clare
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 541

PS. SPOILER!!!!!!!! Läs bara om ni redan har läst City of Glass!

När Jace började tro att han var en demon så tänkte jag ungefär såhär "okej, jag ger honom tills den här boken är slut, sedan får det vara bra med det. Or else!". Och jag har alltid varit övertygad om att de inte var syskon. Det kunde bara inte vara på något annat sätt och om det hade varit på något annat sätt hade jag dött. Så det var mer än bekräftelse att de inte var det än en chock för mig. Dock var det ju helt otroligt jäkla skruvad på vilket sätt det visat sig att de inte var det! Ännu en gång, hatten av för Clare.

3 kommentarer:

  1. Vet inte om du har blivit taggad redan, men taggade dig i alla fall här
    http://liberlibri.blogg.se/2013/january/happy-bookaholic.html
    om du har lust att svara på lite frågor :)

    SvaraRadera
  2. Serien heter the MORTAL instruments, inte the IMMORTAL instruments...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du HELT rätt i. Jag är fullkomligt medveten om det, men jag hade visst råkat skriva fel! TACK för att du påpekade misstaget, jag ska ändra så fort jag kan...

      Radera