fredag 11 januari 2013

Chanslös

Denna bok är ett recensionsexemplar från Styxx fantasy, tack så mycket! Beskrivningen kommer även från deras hemsida. Och eftersom detta är andra delen i en serie så kommer det att finnas spoilers för er som inte har läst Själlös!

Alexia Tarabotti, numera Lady Maccon, trivs i sin nya tillvaro som fru till Conall Maccon, Londonvarulvarnas alfa. Men hennes idylliska tillvaro störs snart då varulvsregementet återvänder från utlandet och slår ner sina tältpinnar på hennes gräsmatta. Samtidigt sveper en farsot in över London, och den påverkar stadens övernaturliga invånare på ett skrämmande sätt.

På order av drottningen fattar Alexia sitt parasoll, går ombord på ett luftskepp och ger sig av mot Skottland, ursinniga varulvar och en märklig egyptisk mumie. Men det verkar som om någon helst ser att hon inte når sin destination och Alexia måste inse att det finns situationer som inte ens en kopp te kan rädda!


Det mest slående i denna bok, tycker jag, är språket. Gail Carriger skriver väldigt humoristiskt, jag gillar det jättemycket! Det är väldigt underhållande och skildrar verkligen Alexia och alla hennes åtaganden med väldigt stor träffsäkerhet.

Eftersom detta är en steampunk-bok har Gail fått hitta andra lösningar på moderna saker, såsom telefonen och flygplanet. Att läsa om detta är både väldigt intressant och lite tröttsamt. Jag är inte särskilt teknisk av mig och när det beskrevs hur en etnograf fungerade (alternativ telefon, typ) så tror jag att det mesta var påhittat, men jag är inte säker... Så, även om det var svårt att begripa så blir det väldigt, väldigt många pluspoäng för fantasi!

Världen är väldigt tätt hopskriven. Jag hittade inga logiska luckor eller annat bristfälligt, vilket man nästan kan vänta sig eftersom man var tvungen att fantisera ihop en helt ny värld och dess olika system!

Karaktärerna i boken är väldigt yviga och färggrant skildrade, vilket är väldigt roligt. Jag blev trots det inte särskilt förtjust i någon, Alexia var en väldigt fascinerande person och det var jätteroligt att läsa om henne, men jag hade svårt att känna någon slags sympati för henne. Men det kanske också är meningen...? Att hon ska vara självständigt och stark, obenägen att bli ömkad? Det jag gillar bäst med henne är nog ändå hennes ålder, som anses vara oanständigt hög enligt personerna i boken, men som jag tycker är fullständigt respektabel och trevlig.

Jag måste erkänna att en del av slutknorren förstod jag redan innan jag kommit till hälften av boken. Dock är jag inte säker om det var medvetet av författaren att läsaren skulle förstå och inte Alexia (för i sådana fall var det rätt charmigt) annars så känns det lite tråkigt... Det var däremot bara en del av lösningen på mysteriet och jag hann bli ganska förvånad av upplösningen.

Och själva slutet!!! Vilken cliffhanger! Ojojoj, hur ska detta gå?!

Den får 7/10 poäng, därför att trots att jag gillar delar i denna bok mycket så är helheten inte helt hundraprocentig tycker jag...

Titel: Chanslös
Originaltitel: Changeless
Serie: Parasollprotektoratet #2
Författare: Gail Carriger
Utgivningsår: 2012 på svenska
Antal sidor: 365

1 kommentar:

  1. Haha, ja det var verkligen en cliffhanger! Nu vill jag läsa trean :D

    SvaraRadera