torsdag 13 december 2012

"Your life as a reader"

Jag hittade denna fina tagg här, men ursprunget verkar vara hos Pia!

Förflutet

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Oj... Vad är normalt? Kanske fem? 

2. Vad är titeln på den första bok du läste?
En häst i huset. Det kommer jag ihåg mycket väl, jag låg i min våningssäng (som jag hade vid den tiden) och kände mig så otroligt stor och vuxen eftersom jag kunde läsa en riktig bok!


3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Vad får dig att tro att jag älskar att läsa? (HAHAHAHAHAHA!) Nej, men allvarligt så är det också en ganska svår fråga. Det har liksom smugit sig på mig lite. Själva älskandet att läsa har nog alltid funnits där, men det var efter jag läste Twilight-serien som jag insåg hur mycket en bok kunde kännas. Efter det började jag leta efter den där känslan igen i andra böcker, och där någonstans tror jag att bokälskeriet på riktigt klev in i bilden.

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
Det där med En häst i huset. Där började min läs-karriär.

Nutid

5. Hur många böcker äger du just nu?
Vänta lite så ska jag titta efter i mitt Excel-dokument... 200 stycken, enligt det. Kan hända att jag missat någon.

6. Vilken av dem är din favorit?
Vilken fråga! En jobbig sådan... Jag har inte en favorit, de flesta av mina böcker har jag läst och har således en relation till. Därför är de bra på olika sätt, men några som ligger mig väldigt varmt om hjärtat är Harry Potter-serien, alla mina Philippa Gregory-böcker, De Utvalda-serien av Kristin Cashore, Pride and Prejudice, Juliet Immortal, Bärnstenskikaren...

7. Vilken av dem ogillar du mest?
Böcker som jag rent av ogillar är inte många, men Kärlekens bok av Kathleen Mcgowan ogillade jag. Faktiskt ganska mycket. Vilken besvikelse eftersom jag tyckte så himla mycket om första boken i serien!

8. Vilken är din favoritgenre?
YA-böcker lite i allmänhet, paranormal romance, fantasy, urban fantasy och historiska romaner. Gärna i en salig blandning.

9. Hur ofta läser du?
Det beror helt på vad som händer runt omkring mig för tillfället. När jag till exempel har mycket i skolan så kanske jag inte hinner läsa varje dag (som är standard), utan bara varannan... Det är jobbigt när sådant händer, hindrar mig från min livsnödvändiga läsning! Det är egentligen ingen idé för mig att göra någonting annat än läsa om jag håller på med någon helt underbar bok för tillfället (Divergent!!!) för då tänker jag bara på boken och att få läsa den.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Ungdom. Barnböcker kan vara roliga av nostalgi, men jag brukar inte läsa sådana. Vuxenböcker läser jag om jag känner mig dragen till dem, vilket händer ibland.

11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare?
Jag vågar inte säga snabb (både min mamma och syster kan läsa ut en trehundra sidor lång pocketbok på EN KVÄLL! What kind of sorcery is this?!) så det blir väl medelmåttig.

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Philippa Greogory för att jag alltid gillar hennes böcker och de är så himla intressanta med historian, kärleken och konvenansen. J.K. Rowling för att hon har skrivit helt underbart fantastiska böcker och för att hon har gett mig och min syster ungefär en miljon internskämt. Stephenie Meyer för att jag älskade hennes böcker när det bekom sig. Kristin Cashore för att hon har skrivit helt sjukt bra fantasyböcker. Stacey Jay för att hon skrev en bok på under trehundra sidor som jag älskade, och därmed ändrade min åsikt angående korta böcker. Cassandra Clare för att hon är så jäkla grundlig och cool när hon skriver. Jane Austen för att hon var helt grym eftersom hon kunde skriva så bra att jag, tvåhundra år senare, kan njuta av hennes böcker.

13. Pocket eller inbunden?
Pocket är billigare, men inte lika tålig som inbunden. Inbunden är tyngre och jobbigare att hålla i, men vackrare i hyllan. De har båda sina brister men jag älskar dem båda två. 

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Wow. Vilken fråga. Katsa i Tankeläsaren, kanske... Det känns bra, vi kör på det!

15. Vem är din favoritskurk?
Jag brukar inte tycka om skurkar. Men kanske Romeo i Juliet Immortal då, eftersom jag vet att nästa del i serien handlar om honom och jag är extremt nyfiken på hans karaktärsutveckling.


16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Över 300 sidor brukar vara standard. Sedan kanske det brukar vara runt femhundra som de slutar på, men det spelar inte så jättestor roll, tror jag.

Framtid

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Jappelijapp! Författare ska jag bli. På något sätt ska jag till slut kunna kalla mig det, kosta vad det kosta vill!

18. Tror du läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Ja. Det tror jag nog faktiskt. Ett faktum som gör mig ganska nedslagen och vilja bunkra upp med så många vackra fysiska böcker jag kan för att bevara för eftervärlden (jag jobbar på det). Dock har läsplattor sina fördelar, de är mycket smidigare, det kan jag faktiskt erkänna.

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Absolut! Att läsa är väl en ganska självklar del av i alla fall ett litet barns liv, med pekböcker och bilderböcker och sådant. Sedan kommer jag definitivt göra vad jag kan för att få dem att inse glädjen med läsning och uppmuntra dem så mycket att de storknar.

3 kommentarer:

  1. Du har mail. Du har vunnit min tävling!

    SvaraRadera
  2. Fin enkät! Den knycker jag. Och grattis till vinsten i Nellys tävling :)
    /Cecilia

    SvaraRadera
  3. Åhh, jag vill så läsa Juliet Immortal! Längtar verkligen efter den, men det får vänta till nästa år.

    SvaraRadera