onsdag 26 december 2012

Splendo(u)r i en lista

Varning! Detta är sista delen i en serie, spoilers är tyvärr omöjligt att undvika för er som inte har läst de första tre, Deluxe, RivalerAvund (som jag har läst på svenska och skrivit recensioner på).

Jag tänker prova någonting nytt idag (kanske eftersom jag inte tycks uppbåda tillräckligt med koncentration för att göra en liten resumé eller få ned några vettiga tankar kring det). Eftersom jag har kommit på att min hjärna fungerar väldigt bra i list-form så är det så denna recension kommer arta sig. Som en lista.


En frustrerande sak bara; varför stavar de inte titeln lika överallt?! På min bok står det i alla fall Splendour...

Bra saker med boken:
  • Diana! Även om hon är frustrerande så är hon cool, hon vet vad hon vill och är väldigt självständig, vilket var väldigt ovanligt på den tiden.
  • Carolinas kärlekshistoria. Det var fint.
  • Att Penelope slutade vara så himla bunden av alla konvenanser! Och vad som sedan hände med henne.
  • Att alla började göra mer som de ville, det blev som att dessa fyra flickor (Elizabeth, Carlina, Penelope och Diana) banade vägen för en ny era i New York. Det kändes rätt episkt faktiskt...
  • Att den var så himla fängslande! I princip alla hade en hållhake på någon annan och det var riktigt spännande för att se om de skulle agera eller låta det vara.
Lite sämre saker med boken:
  • Det fungerade något sånär på svenska, men de överväldigande beskrivningarna av kläderna och alla rum de befinner sig i blir lite mastigt på engelska. De styckena hoppade jag i princip över.
  • Hur Henry personlighetsmässigt förändrades på slutet. Det kändes ganska klyschigt.
  • Ärligt talat är jag inte ett särskilt stort fan av Elizabeth. Jag har tyckt att hon var mjäkig redan från början och trots att som hände i denna bok tycker jag fortfarande att hon är det.

Spoilers (akta er!):
  • Alltså herregud, vad jag blev frustrerad av slutet! Jag menar, det var urgrymt av Diana att åka till Paris helt ensam (you go girl, verkligen!) men det fick hela hennes förhållande till Henry att kännas så löjligt. Hon gjort så himla mycket för honom men sedan när det till sist var dags ville hon inte längre. Det var väl bra, men jag kan ändå tycka att kärleken behöver vissa uppoffringar... Jag är lite kluven i frågan (undrar hur jag själv skulle ha gjort...).
  • Jag har förstått hela tiden att den var något lurt med Snowden! Det kändes dock lite osannolikt att han hade kunnat droga Elizabeth och att hon sedan mördade honom utan att det fick mer konsekvenser. Typ polisärende och liknande.
  • Det var så himla synd om Carolina, jag gillar inte henne men jag hade verkligen börjat sympatisera med hennes kärlek för Leland! Jag önskar att de hade kunnat få varandra, men det blev ju rätt bra på slutet ändå.
  • Jag gillade INTE att Penelope och Henry fortsatte vara gifta. Det fick mig att tappa respekten för Henry totalt.

Den fick 8,5 poäng av mig och den kanske främst är ett betyg på hela serien i sig, som jag tyckte vad mycket bra och har njutit mycket av! Om den hade funnits fler böcker i serien hade jag definitivt velat läsa dem.

Titlel: Splendour
Författare: Anna Godbersen
Serie: The Luxe #4
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 391

Och jag är även irriterad på att förlaget som givit ut de första tre delarna i serien inte planerar att översätta denna! Man kan väl inte bara sluta mitt i en serie? Gruff...

1 kommentar:

  1. Angående titeln skulle jag gissa på att en är för UK och en för USA, kan det stämma? Britterna brukar ju vilja ha sitt u där medan amerikanarna kör på den enklare versionen :)

    SvaraRadera