måndag 3 december 2012

Skolbok som visade sig vara ganska bra

Mo Battle är snart femotio år, barnpsykolog och har en smärre livskris. Dora Battle är snart arton, vill bli sångare och hon tycker att hennes mor bara existerar för att förpesta hennes tillvaro. Peter Battle är sexton år och är en riktig dandy, samt tror att han kanaliserar Oscar Wilde. Pappa är bara där, och hunden Poo får också vara med på ett hörn.

Denna bok handlar om deras liv. Man får ta del av deras tankar i dagboksanteckningar från Mo, Dora och Oscar, alla med en väldigt speciell och egen röst.


Jag läste denna för skolan, men kom faktiskt att tycka ganska bra om den. Den är ganska tjock men sidorna rann liksom iväg så fort man satte sig och läste.

Mo är en ganska intressant karaktär för mig eftersom jag inte råkar vara en femtioårig kvinna. Hennes tankar och inre monologer var både roliga och träffsäkra (jag kan såklart inte säga med säkerhet, men det kändes så). Det var spännande att följa hennes liv och händelserna som utspelade sig, hur hon resonerade och tänkte, och speciellt hur relationen till hennes dotter var (vilket är något jag kan förstå mig på!).

Om vi då ska prata om Dora så kan jag säga att hon var väldigt jobbig. Hon kallade sin mamma för fula saker och sa att hon hatade henne och tyckte hon skulle dö. Det var vad hon sa upprepade gånger, och även om jag förstår och, det ibland framgick, att hon behövde sin mamma tyckte jag att hon var ganska odräglig. Dock var det roligt att läsa hennes kapitel eftersom de var så himla komiska.

Jag gillade Oscar/Peter bäst. Hela hans personlighet var bara så härlig, dandy ut i fingerspetsarna, förfinad och talade med ett mycket smäktande och omständigt språk. Sättet han uttryckte sig på var helt underbart! Om man däremot började rota lite i hans person så var han rätt konstig, trodde han verkligen att han var Oscar Wilde? Varför hade det blivit så? Men jag la inte alltför stor vikt vid det utan såg det roliga i det hela.

Själva händelseförloppet var precis normalt, inget väldigt speciellt men jag tyckte ändå att det var roligt att läsa. En underhållande och rolig bok, som innehåller väldigt varierat språk men jättehärliga karaktärer. Och jag måste bara säga att twisten på slutet fick mig att tappa hakan. Bokstavligen.

Jag gav den 7/10. Men den borde kanske inte ha fått mer än 6...

Titel: A Tiny Bit Marvellous
Serie: Ingen!
Författare: Dawn French (kuriosa: känd brittisk komiker)
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 340

1 kommentar:

  1. Det är så kul när man måste läsa böcker i skolan och det visar sig man faktiskt gillar dom! Man läser oftast böcker man aldrig skulle ha gjort annars då! :)
    SV: Jag håller med om att man inte koncentrerar sig ordentligt! Definitivt något som jag försöker att undvika! :)

    SvaraRadera