onsdag 19 december 2012

Shades of grey...

För några månader sedan, när 50 Shades of Gray inte var så känd, blandade jag alltid ihop den med en annan bok med väldigt lika titel. Nämligen Between Shades of Grey. Dessa, har jag förstått, har så olika plot lines som man i princip bara kan ha, men på grund av namnen så kunde jag i början inte associera rätt bok till rätt titel.

Och när jag igår kom i kontakt med en annan bok med snarlik titel, så blev jag fundersam. är just "shade" och "gray" (eller i 50 Shades fall, grEy) vanliga ord att ha titlar på sina böcker?


Tja, denna vet vi nog alla ungefär vad den handlar om.


Handlar om 15-åriga Lina vars familj splittras på grund av Sovjets ingång i Litauen.


Andra delen i en serie som verkar lite lik Lara Croft-filmerna... 


Det här är en bok som innehåller svar på frågor du inte visste att du ville få svar på eller aldrig vågade fråga,  av doktor Karl. Exempel: "varför är himlen blå?" och "varför är det mörkt på natten?".


Denna bok baseras på komiska tweets från folk i Irland. Lite som svenska boken Den som inte tar bort luddet ska dö som baseras på arga lappar som har skickats in till David Batra. Väldigt skojig bok.


Handlar om en FBI-agent som börjar inse att allt inte är svart och vitt, det finns skuggor av grått också!


Familjedrama-isch med punch line: "Nothing is black-and-white when dealing woth love or murder".


En pojke och hans elefant flyr in i djungeln under Vietnam-kriget efter en attack på hans by.

När jag sökte på just orden "shade of grey" på goodreads kom det upp hur många titlar som helst med det namnet. Och det är förståeligt, det är en ganska bra titel, djupsinnig och väldigt lätt att tolka på olika sätt efter varje tillfälle. Särskilt det här med att sanningen inte är antingen svart eller vit, det finns mellanting.

Synd att bara på grund av en bok så förknippas tusentals andra intressanta eller underhållande böcker med den kända. Jag menar, hur roligt kan det vara för den där gubben som ville reda ut varför det var mörkt på natten att bli associerad till en bok om väldigt utmanande sex...?

4 kommentarer:

  1. HAHA! Ja, jag associerar verkligen alla böcker till E.L. James bok... Hehehe ;) Stackars alla andra författare...

    SvaraRadera
  2. Haha, 50 shades of Grey Matter var ju bäst! Stackars lilla gubbe, hahahaha

    SvaraRadera