söndag 16 december 2012

Den bästa boken i år (alla år...?)

Divergent av Veronica Roth. Jag är nästan hundra procent säker på att nästan alla redan vet ungefär vad den här handlar om (oj, vad vagt det där blev!), så jag tänker bara göra en liten, liten kort beskrivning av denna helt utomstående fantastiska boken.

I denna dystopiska värld delas man upp i fem stycken faktioner (factions). När man är sexton år så måste man välja vilken av dem man vill tillbringa resten av sitt liv tillsammans med, om man väljer ett annat än sin familj måste man skiljas åt. Faktion före blod.

När Beatrice ska göra detta val så får hon reda på något banbrytande om sig själv. Hon måste hålla det hemligt, men när hon börjat utsättas för sitt valda faktions initiationsrit så inser hon att hemligheten är farligare än hon trott.


(Okej. Andas lugnt. Försök nu att pränta ner alla de fantastiska sakerna med denna bok och inte bara squeeka och babbla om hur mycket jag älskar den. Okej. Nu kör vi.)

I början så kände jag mig faktiskt inte väldigt engagerad. Men efter femtio sidor eller något sådant, så fort jag behövde lägga ifrån mig boken (skolan, äta, toaletten, borta tänderna, andas) så upprepade jag mantrat "oh my god" tills jag fick fortsätta. Och denna instinkt infinner sig bara när något håller på att bita sig fast i mig  och jag vet att det kommer bli fantastiskt.

Den här boken är viktig. Den handlar om moral, identitet, tillhörighet, samvete, familj, skuld, sorg och att bli vuxen och finna sin egen väg. Allt som Beatrice gick igenom, alla val och tankar och funderingar, det var så mänskligt. Det är viktigt, boken fick mig verkligen att tänka.

Och Beatrice... Vilken karaktärsutveckling! Herregud! Och det bästa med den var att det inte ens var till det bättre alla gånger. Men att få följa hur hennes tankemönster, värderingar och åsikter sakta ändras, och samtidigt inte ens riktigt vara medveten om den enorma skillnaden förrän man börjar fundera över det, det var helt exceptionellt!

Four. Han var en bra och fascinerande karaktär. "Om det inte finns en himla bra förklaring bakom hans namn blir jag irriterad", tänkte jag i början. Men jag behövde inte oroa mig... Han hade brister (och inte några överbeskyddande sådana!), utan riktiga brister. Precis som allt annat i denna bok så var han inte perfekt, till exempel Beatrices vänner, hennes åsikter och reaktioner, men hon jobbade sig igenom allt detta och kunde vara rätt lycklig ändå (you go girl!).

Det allra bästa med deras förhållande (för det fanns ett förhållande mellan dessa två individer, det är väl ganska självklart, ingen spoiler-varning behövs) var att det var jämlikt. Uppfriskande! När han betedde sig som en idiot så blev hon inte deprimerad och undrade vad det var för fel på henne, utan hon blev förbannad och konfronterade honom. Denna aspekt gör att deras förhållande blev så himla mycket bättre i mina ögon, helt outstanding! Dock är jag av den åsikten att själva... uppvaktningen, om man säger så, hade kunnat vara lite längre. Jag säger inte att den var snabb, men jag trivdes något enormt med att bara läsa om små gester och blickar. Men å andra sidan, allt ska inte vara som jag tycker, då hade det säkert inte blivit lika uttrycksfullt.

Jag älskar var denna historia utspelar sig. Jag älskar det. Däremot tänker jag inte gå in så mycket på det eftersom jag absolut inte vill spoila er på något sätt, själv började jag läsa utan i princip några som helst förkunskaper (även om jag visste om handlingen på ett ungefär) och det blev så himla bra då! Så önskar jag att ni också kan få det.

Det jag försöker säga är: den här boken var fantastisk och viktigt och fascinerande och spännande och känslosam och vacker och sorglig och det är nog den bästa som jag har läst i år. Kanske på flera år till och med...

Gissa tre gånger vad den fick för betyg...?

Titel: Divergent
Serie: Divergent #1
Författare: Veronica Roth
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 487

(Snälla, nu har jag väl varit duktig och professionell fram tills nu? Kan jag inte få squeeka lite? IIIIIIIIIHHHHHH, shit den var så himla bra herregud jag dör, ge mig nästa bok nu annars kommer jag att dö och avlida och förtvina!!!! Jag älskarälskarälskar den!!!!)

2 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100%! älskade den här boken fram till sista sidan. :D

    SvaraRadera
  2. Jag känner att jag nog faktiskt behöver ta tag i den här boken^^

    SvaraRadera