söndag 30 december 2012

Bästa böckerna år 2012

Bäst i allmänhet


Jag älskar denna boken med hela mitt hjärta. Den var mycket spännande och originell, karaktärerna var fantastiska.

Bästa kortaste bok


Jag hade väntat mig att tycka om denna bok, men inte så mycket som jag verkligen gjorde när det väl bekom sig. Historien är invecklad och väldigt speciell, man fick lära känna karaktärerna mycket bra, och i och med detta var mina fördomar angående korta böcker bortblåst. 307 sidor.

Årets finaste framsida


Den isblå färgen är helt underbar och bakgrunden med speglar och istappar och skimret är förtrollande. Jag vill sitta och stirra på den för evigt

Bästa klassiker


Jag är mycket väl medveten om att jag detta år även läst Pride and Prejudice, men faktum var att denna kändes som det självklara valet. Den var inte alls som jag tänkt mig och jag visade mig tycka mycket mer om den än jag anat.

Bästa avslutade serie


När jag började serien så visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig och det tog två böcker innan jag var helt uppslukad av handlingen och världen. När jag till sist kom till slutet på sista boken höll jag på att gråta ögonen ur mig. En mycket bra serie, mycket action, kärlek, underliga varelser och omöjliga uppdrag.

Bästa fantasy


Det var nu ett tag sedan jag läste första boken, men jag kommer ihåg att jag läste ut den på nolltid, trots dess storlek, och att jag verkligen älskade den. Mycket fantasy men ändå spänning och romantik och allt annat som man vill ha av en bok. När nästa bok i serien släpptes på svenska läste jag inte ut den lika snabbt men  älskade den minst lika mycket. Tredje delen släpps i april och jag längtar så himla mycket!

Bästa tankvärda bok


Den handlar om svartas ställning i USA på sextiotalet. Den var viktig och bra, men det bästa tycker jag var att den inte var för tung utan att jag verkligen kunde ta år mig av vad som stod.

Bästa svenska bok


När boken är skriven av en svensk författare blir det en helt annat sak, och innan denna var det länge sedan jag hade läst något på svenska som originalspråk. Denna fick mig att inse hur mycket fint man kan göra med vårt språk och att det mest ultimata inte är amerikanska böcker översatta till svenska.

Böcker på min hylla för närvarande och som betyder mycket för mig




Det har varit ett fullkomligt underbart bokår! Jag har hittat min nisch och läst en massa fantastiska böcker, och inte särskilt många bottennapp. Jag är jättenöjd med året och är helt övertygad om att 2013 kommer bli minst lika bra!

1 kommentar:

  1. Divergent är en de bästa böckerna jag läste förra året, funderar till och med på en omläsning av den innan den sista delen släpps.

    SvaraRadera