tisdag 27 november 2012

Vad tycker ni? :)

Hej! :D Ni kanske märker av något annorlunda med detta inlägg? ;) Detta något tänkte jag ta upp i detta inlägg!

För er som inte har förstått vad jag pratar om (och det är inte konstigt om ni inte gör det, inget klander tillfaller er i så fall!) så är det närvaron av små figurer vi kallar smileys. Jag borde kanske berätta lite om mitt användande av dessa små känsloikoner? Jag är vad man nästan skulle kunna kalla en smiley-missbrukare. I varje sms jag skriver finns det åtminstone tre smileys. Dels för att jag tycker att det är viktigt att min sinnesstämning och mitt minspel på något sätt framkommer så att det inte blir någon miss i kommunikationen. Dels för att jag tycker att det är himla roligt! Ett sms utan smileys är enligt mig ganska tråkigt och man kan lätt få för sig att avsändaren är arg eller sur.


Alltså; smileys undviker missförstånd och gör allting roligare. Varför använder jag dem aldrig här på bloggen, då? Jo, därför att jag tycker att de inger ett lite oprofessionellt intryck. Jag använder till exempel aldrig smileys vid mer formella sammanhang (mejl till arbetsgivare, lärare eller liknande) för att det känns lite... opassande på något sätt. Nu är det inte så att jag tycker att min lilla bokblogg på något sätt behöver vara professionellt, men något när jag började skriva här gjorde att jag lät bli smileys och så fortsatte det bara så.

Det andra skälet är att jag här vill uttrycka mig enbart genom ord. Dessa ord får jag göra precis vad jag vill med, men utmaningen ligger i att förmedla känslan utan att ta till dessa känsloikoner. Det blir på det sättet ett slags skrivar-träning! Jag lär mig (kanske, troligtvis, förhoppningsvis) att skriva så att folk förstår mig och uppfattar känslan i det jag vill förmedla. Man använder ju aldrig smileys i skönlitterära böcker, eller hur? Ibland vill jag dra till med en enkel liten glad filur för att lätta upp stämningen eller tillsätta glimten i ögat, men ännu har jag kunnat hålla mig i skinnet.

Hur ser ni på smileys? Hur, när och var använder ni dessa små saker? :)

5 kommentarer:

  1. Hm..jag kan använda smileys i typ chatten på facebook, eller i sms. Men också i slutet på en kommentar som jag ska lämna hos en blogg. För att lätta upp stämningen lite, men som du säger så skickar jag aldrig smileysar till lärare, i mejl och så vidare. Bra inlägg! :)

    SvaraRadera
  2. Jag är precis lika dan i allt du säger. Jag är helt tokig i smileys och använder det gärna HELA tiden. Men när det kommer till bloggen känns det fel att använda dom speciellt när man recenserar en bok. Men för att inte vara allt för tokig så använder jag då smileys i kommenterar eller i mina personliga inlägg.

    SvaraRadera
  3. Jag är ingen seriös skribent så jag använder smilies som jag vill, min blogg mina regler =)

    Själv älskar jag dem och är inte så seriös som person heller så de passar mig bra ^^! Men måste erkänna att jag på senaste tiden har försökt minska antalet lite.. >.< som du ser i denna text har jag en vana att annars använda dem i varje mening ;P

    SvaraRadera
  4. Haha känner igen det där med tre smileys i varje sms :D (haha där skrev jag en till, helt automatiskt)
    Har dock inte alls tänkt på att jag använder ganska mycket smileys även på bloggen. Tror jag använder det lite som en slags extra punkt. Ibland känns det som att jag bara avslutar ett stycke väldigt plötsligt och då blir smileys lite: "så tänker jag". Efter det här kommer jag utan tvekan börja tänka mer på när jag använder det, för håller verkligen med om att det kan bli lite oprofessionellt med för många i fel sammanhang. Kul att du gjorde mig uppmärksam på det:D

    SvaraRadera
  5. Själv älskar jag också smileys och använder dem gärna när jag chattar för att som du verkligen visa att jag tycker att det är roligt eller så. Dock håller jag med dig om att det kan ge ett lite oprofessionellt intryck och försöker att inte använda det på bloggen. Varför vet jag inte riktigt, men jag vill väl som sagt inte att den ska framstå som oproffsig... Lite löjligt kanske. Annars älskar jag smileys :D

    SvaraRadera