söndag 11 november 2012

Två filmtips


Det är väl inte någon som har missat domedagsprofetian från Maya-indianerna om att jorden ska gå under 21 december 2012? Det är i alla fall vad denna film handlar om. Huvudkaraktärerna är en författare med två barn, hans exfru och hennes nya man och om hur de kämpar för sin överlevnad i en värld som faller samman.

Denna film är extremt dramatisk, med scener där marken spricker upp och blottar lavan i jordens inre, hundratals meter höga flodvågor och människor som drabbas av de fruktansvärda naturkatastroferna. Karaktärerna står vid avgrunder och tittar ut över det förintade landskapet medan stråkarna spelar i förtvivlan i bakgrunden. Man blir definitivt medryckt, men jag kan tycka att det blir lite väl mycket efter ett tag. Dock helt klart sevärd film!

Mitt betyg: 7/10

Systers betyg: 9/10


Denna film är lite äldre och av en helt annan karaktär. Det handlar om Isabel Bigelow som är en häxa, men nu väljer att försöka leva som en normal människa i den verkliga världen. Hon längtar efter en man som är hopplös och behöver henne. När då den avdankade skådespelaren Jack vill att hon ska medverka i en tv-serie som hans fru faller hon pladask.

Första gången jag såg den här var för mer än fem år sedan, men jag tycker fortfarande att den är jättebra! Den är inte särskilt djup, men den är mysig och trevlig och rolig. En bra, underhållande film, helt enkelt.

Mitt betyg: 8/10 poäng

Systers betyg: 6/10 poäng

Ett särskilt tack till systeryster som gör ett litet gästframträdande i detta inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar