torsdag 8 november 2012

This or That Tag

Anna från Boktycke har deltagit i en liten grej som kallas This or That Tag, och hon taggade alla som inte redan har gjort den. Det tycker jag stämmer rätt bra på mig, så here we go!

1. Ljudbok eller bok i handen?

Jag väljer bok i handen, även om jag har starka band till ljudböcker eftersom jag lyssnar på sådana varje kväll.

2. Pocket eller inbunden?

Inbunden är snyggare och mycket mer bekväma att läsa. Så det blir nog det, även om det är irriterande när de har ett "fodral". Jag tar alltid av det, klarar icke av att ha det på när jag läser.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Ficton/non fiction)

Påhittat. Ingen tvekan om saken. Jag gillar inte riktigt när det står "baserat på en verklig händelse" eller liknande, jag tycker det känns oroande eftersom jag inte har en aning om hur mycket som är påhittat och inte. Därför föredrar jag allt påhittat, då vet jag säkert.

4. Harry Potter eller Twilight?

Jag vill inte välja, jag tycker denna konflikt mellan serierna är jättedryg!

5. Fantasyvärld eller vår värld?

Jag föredrar en väl avvägd blandning (jag säger bara City of Ashes!!!).

6. Kindle, iPad eller annat?

Eftersom jag inte har något annat till mitt förfogande så säger jag iPhone.

7. Låna eller köpa böcker?

Köpa. Jag vill helst äga böckerna jag läser, alla små skönhetsfläckar de har vill jag att det är jag som har förorsakat. Dock vet jag ju att det inte är hållbart, så jag försöker låna böcker när jag kan.

8. Bokhandlar eller online?

Hur mycket jag än älskar att vara inne i bokhandlar (atmosfären, lukten, allt!), så måste jag säga online. Det är mycket billigare där och det finns fler engelska YA-böcker att välja bland. Och det är ju mest sådana jag läser.

9. Ensamstående bok eller trilogi?

Just nu har jag placerat mig i en sits där jag påbörjat ungefär sjuttioåttamiljoner serier men inte har läst ut någon, så jag väljer ensamstående. Jag läser faktiskt näsan aldrig ensamstående, har ni några bra tips?

10. Tjock bok eller kort bok?

Tjocka böcker!

11. Romans eller action?

Båda! Bara action kan bli väldigt tråkigt (tror jag, har aldrig läst en sådan bok), men bara romans kan nog också bli långdraget.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?

Mysa under filt, allra helst med min Harry Potter-mugg med Harrod's-te som jag fick av en vän på min födelsedag! Jag läser ute på sommaren, men det är mest bara för att på lite B-vitamin och att jag känner mig tvungen.

13. Varm choklad eller latte?

Varm choklad, jag gillar inte kaffe... Men den varma dryck jag förtär oftast är te.

14. Läsa recensioner eller bilda en egen uppfattning?

Jag vill bilda mig en egen uppfattning. Även om jag har läst en bok och gillat den jättemycket kan mitt intresse svalna om jag ser en dålig recension efter det, och det är inte så kul... Någon gång ska jag göra ett experiment, helt undvika recensioner och utlåtanden på en speciell bok, sedan läsa och se vad jag tycker. Efter det kan jag läsa vad alla andra tyckte om den.

Jag skickar denna tag vidare till Hanna, Clara och Nella! Om ni redan har gjort den, så får ni skicka vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar